apple vision pro
Apple skal ha solgt opp til 200 000 Vision Pro og er foreløpig utsolgt. Bilder: ITavisen

Annonse


Apple Vision Pro-lanseringsdagen

Vi er tilstede på en Apple Store i Los Angeles.

Oppdatert, 09:06:

Apple avslører i en pressemelding at det på lanseringsdagen i dag vil være tilgjengelig over 600 apper for Vision Pro, og at over 1 million iOS- og iPadOS-apper er kompatible med hodesettet. Årsaken til at man ikke har tilgang til hele app-økosystemet, er at apper må aktiveres til å fungere med visionOS.

“Vision Pro har et uendelig lerret der apper kan skalere utover grensene til en tradisjonell skjerm, og introduserer et intuitivt og kraftig tredimensjonalt brukergrensesnitt som brukere navigerer med øynene, hendene og stemmen. Rom-opplevelser på Vision Pro kan forvandle ethvert rom til en personlig kino for sport, TV-serier og filmer; låse opp nye måter å samarbeide, lage og se digitalt innhold på; og transporter brukere til fantastiske spillmiljøer og spennende nye steder,” skryter selskapet i pressemeldingen som trekker frem NBA, HBO Max og (selvfølgelig) Fruit Ninja som noen av de første appene.

Annonse


Rolig Los Angeles-lansering

Manhattan Beach-butikken i et kjøpesenter har ingen køer drøye 08:00 vestkysttid. Utenfor butikken står det et par Apple-ansatte. Vi spør en av dem om det er mulig å plukke opp hodesett som ikke er forhåndsbestilt, noe vi får bekreftet ikke er mulig. Det overrasker ikke, men litt mer overraskende er det at inne i butikken er det også rolig. Det står noen rundt et par Vision Pro-ustillingsenheter som er festet til bordet. Det samme gjelder batteripakken. Det er derfor ikke mulig å prøve på hodesettet: man må bestille time på forhånd.

Det er ingen tvil om at lanseringen er forbeholdt de største Apple-fansen som allerede har forhåndsbestilt og venter på sin leveranse. Vi får vårt test-eksemplar levert senere i kveld og oppdaterer med sniktitt så fort vi har testet.

Annonse