netflix
Reklame-Netflix er fremdeles ikke lansert i Norge, men nå tror vi ikke det lenge til det skjer.

Annonse


Derfor tror vi nye Netflix snart lanseres i Norge

Vi tror Netflix girer opp til å lansere reklame-modellen i Norge.

Skryter av tallene

Årsaken er at tjenesten er at abonnementet er en suksess. I november i fjor varslet selskapet at de hadde 15 millioner kunder, et år etter lanseringen i 12 marked:

“Tjenesten lanseres neste måned i USA, Australia, Brasil, Canada, Frankrike, Tyskland, Italia, Japan, Korea, Mexico, Spania og Storbritannia. Med andre ord må nok Nord-Europa vente til neste år,” meldte vi den gang. Vi er overrasket at Norge fremdeles ikke har fått.

Nå vet vi også mer om hvor plagsomme reklamene blir ved lansering: reklamene har 15 eller 30 sekunder lengde og spilles av før og etter TV-serien og filmen har startet og konkludert. Videre forklarer Netflix at det vil være i snitt fire til fem minutter med reklame per time, men slik vi skjønner det er det altså det over som gjelder ved lansering. Reklamen blir målrettet i forhold til hvor kunden befinner seg, og hvilken sjanger vedkommende ser på.

ITavisen, 14. oktober, 2022

30 prosent av ferske Netflix-kunder velger reklame-modellen

Suksessen stopper ikke med 15 millioner: nå avslører Netflix sin PR-sjef, Amy Reinhard, at tjenesten har 23 millioner “globale aktive brukere,” kun få måneder etter de avslørte det første tallet. Tallet ble avslørt under et intervju med bransje-avisen Variety.

Annonse


Netflix har også grunn til å være fornøyde med hvor mye tid disse kundene bruker, noe som tyder på at de fleste ikke vil si opp tjenesten: 85 prosent av dem strømmer nemlig mer enn to timer hver dag, avslører Reinhard.

I USA koster reklame-Netflix 6,99 dollar mot 15,49 dollar som er prisen for standardplanen. I Spania er prisen 5,49 euro, rundt 62 kroner.

Dette koster Netflix i Norge. Et reklameabonnent vil kanskje koste 55 kroner.

Annonse