svindel
Krypto-tjenesten Firi og forsikringsselskapet Fremtind advarer mot økt fare for svindelforsøk i julen. Bilde: Unsplash/Fremtind

Annonse


Advarer mot svindel

Artikkelen inneholder en annonselenke.

Krypto- og bitcoin-handelstjenesten Firi advarer mot økt svindel-aktivitet.

Firi advarer på samtlige plattformer

Såpass alvorlig tar selskapet problemet at de har heiset opp følgende melding i appen og på nettsiden:

“Det har kommet til vår oppmerksomhet at svindlere utgir seg for å være fra Firi via telefon og SMS. Vennligst vær klar over at vi aldri tar kontakt på denne måten uten forvarsel. Vi vil aldri be deg om BankID-kode, passord, eller be deg utføre overføring av kryptovaluta.”

Annonse


Det er vanlig at kriminelle øker sine forsøk på svindel i julen da mange allerede er i kjøpemodus og/eller forventer at kommersielle aktører i større grad tar kontakt. Dessverre er det også høytid for å utnytte dette, og spesielt finansielle institusjoner opplever en økning i antallet svindelforsøk.

“PC-en min ble ødelagt av fukt”

“Antall svindelforsøk fortsetter å stige, og tre av fire unge svindlere er menn. Nå frykter Fremtind at tallene vil øke i forbindelse med julehandelen,” meldte selskapet i en pressemelding forrige måned og inkluderte en spesifikk sak:

“Noen ganger får de som forsøker seg på svindel kalde føtter. En ung kunde hos Fremtind meldte tre forsikringssaker over en kort periode. Det var blant annet en sparkesykkel som angivelig var stjålet og en PC som hen hevdet hadde blitt ødelagt av fukt.”

– Det er en urovekkende trend. Den yngste aldersgruppen begår ofte forsikringsbedrageri knyttet til statusobjekter som kostbare mobiltelefoner, elektronikk og luksusvesker. Det kan være relativt små summer, men har store konsekvenser når det blir oppdaget, sier Lisa Cathrin Olsen, leder for Utredning i Fremtind.

Respons Analyse har utført analysen (“undersøkelsen er utført av Respons Analyse i slutten av oktober, med 1187 respondenter”,) på vegne av Fremtind Forsikring, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, og funnet følgende viktigste punkter:

  • 84 prosent av respondentene mener det er svært viktig å gi nøyaktige opplysninger når de melder inn skade på forsikringen. Den eldste aldersgruppen (65 år og eldre) mener dette aller sterkest, med en andel på 95 prosent.  
  • Den yngste aldersgruppen (18 til 24 år) er mest usikre, med 30 prosent som oppgir at det er middels viktig å gi nøyaktige opplysninger når de melder inn skade på forsikringen.  
  • 4 prosent, tilsvarende 170 000 nordmenn, oppgir at de har vurdert å øke skadesummen mer enn det faktiske beløpet når de melder en skade på forsikringen. 
  • Det er flest i Oslo som oppgir at de har vurdert å øke skadesummen (7 prosent), mens det er færrest fra Rogaland (1 prosent). 

Annonse