Tesla har startet å mate medarbeidernes sine biler med versjon 12-oppdateringen, altså den store som bringer med seg autonom kjøring så lenge føreren følger med.
Musk vs. Jobs
Der Apples Steve Jobs “pisket” sine ansatte til å gjøre hva de oppfattet som umulig bak lukkede dører, setter Musk dagsorden med store og nærmest umulige prosjekt med en alt for kort tidssfrist i det offentlige. Han når dem sjelden i tide, men han når dem som regel til slutt. Vil han klare det samme med selvkjøring?
Musk har snakket opp muligheten til at Tesla-er kan kjøre taxi på natta, av seg selv, mens eieren sover. Det høres fjernt ut, men litt nærmere er selskapet, i det minste muligheten for selvkjøring i godkjente amerikanske stater – når ting vil komme på plass i EU-regionen, det er det for tidlig å si noe om.
Mange flere får teste
Og nå som Tesla ruller ut oppdateringen i test-versjon til sine medarbeidere, vil systemet bli enda noe bedre. I lengre tid har selskapet kun gitt Tesla-førere med mange mil under beltet og nærmest perfekt kjøring få lov til å teste. Den mer utbredte utrullingen tyder på at selskapet er mer selvsikre og tror at sjansen for problemer er langt lavere enn i fjor. Dessuten var det tidligere kun utvikler-teamet internt hos Tesla som fikk lov å teste v12.
Annonse
Selv om dette er en viktig milepæl for Tesla, er eierne av bilene i USA som har testet funksjonen, langt mer skeptisk og tror ikke at Musk og selskapet kommer til å nå målene om FSD snarlig.
Tror Tesla er langt unna
Selv om amerikanske vei-trafikk-regelverk og myndigheter er mer liberale enn i Norge, tror ikke Electrek at selskapet kommer til å gå godkjent løsningen i den nærmeste fremtid:
Tesla må presentere data til myndighetene for å bli godkjent for nivå 3, 4 eller 5 autonomi. Siden Tesla er så lite transparente med sine selvkjørende data til dags dato, har jeg ikke mye håp om at Tesla godkjennes innen kort tid.
Electrek
Annonse