gta 3
GTA 3 satte startskuddet for åpen-verden-spill. Neste måned lanserer Rockstar den første GTA 6-traileren.

Annonse


Snakket om GTA, det var en dårlig idé

Apple og Rockstar har en ting til felles: de ønsker total-kontroll over alt og hater lekkasjer.

Stoppet GTA-avsløringer

Obbe Vermeij jobbet tidligere hos Rockstar North med base i Dundee, Skottland der han var teknisk sjef fra 1995 til 2009 og jobbet med store spill som GTA 3, 4, Vice City og San Andreas. Tidligere denne måneden tenkte han, og garantert også fansen, at det kunne være morsomt å dele noe av det han jobbet med på den tiden – han startet derfor en blogg.

Dessverre tok det ikke lang tid før Vermeij mottok en e-post fra sin gamle arbeidsgiver med beskjed om å kutte ut delingen av intern informasjon, selv om det er snakk om opp til 20 år gammelt arbeid.

“Jeg trodde virkelig ikke at noen ville ha noe imot at jeg snakket om 20 år gamle spill, men jeg tok feil,” melder utvikleren i det siste blogg-innlegget, og legger til at det skal ha noe med “Rockstar-mystikken,” å gjøre, “eller noe slikt.”

Annonse


Dette er hva som er igjen etter Rockstars reaksjon, men nettet glemmer ikke…

Måtte kode strømme-system

Men vi fikk jo vite ting og tang før alt innholdet måtte fjernes, blant annet at Rockstar testet dødskamp-modus i GTA 3, hvorfor det er så mange liker og hvordan vær-systemet fungerer. Det er ikke akkurat snakk om store og “farlige” avsløringer, men informasjon fansen vil sette pris på som et lite blikk inn i en ellers lukket verden.

Kanskje det mest interessante er strømmingen av verdenen som han omtaler som den største tekniske utfordringen da vi snakker om Playstation 2, en konsoll fra 2000 med 32MB RDRAM:

“Da vi startet utviklingen av GTA3, var håpet at hele kartet skulle passe inn i minnet. Kartet ville ganske enkelt bli lastet inn ved starten av spillet. Minnet var begrenset på PS2, og designerne ble derfor tvunget til å redusere teksturstørrelsene og gjenbruke dem overalt. Dette resulterte i at byen så kjedelig ut. De ba til slutt Adam om han ikke kunne utvikle et strømme-system.

Ideen med strømming er å laste inn kartet kun rundt spilleren. Etter hvert som spilleren beveger seg, lastes modellene for modeller i nærheten inn fra CD-en til minnet, og bygninger som nå er langt unna, fjernes. Strømming brukes også for kjøretøymodeller, fotgjengermodeller, lydeffekter, musikk og skript, men kartet utgjorde den største vanskeligheten ettersom dette involverte mer data enn alt annet til sammen.”

Annonse