volvo em90
Volvo EM90 byr på, mildt sagt, mye beinplass.

Annonse


Stue på hjul

Volvo omtaler EM90 som en “premium elektrisk flerbruksbil.” Vi skjønner hvorfor, og så mye plass det er!

Fra drøye 1,2 millioner kroner i Kina

– Det er en oppbrukt klisjé, men like fullt: Borte bra, men hjemme best. Et sted du kan slappe av, være deg selv og tilbringe tid med dine kjære. Det er denne hjemmefølelsen som har vært inspirasjonen bak den nye EM90, sier Jim Rowan, CEO i Volvo Cars.

Bilen som i første rekke kun lanseres i Kina er “Multi Purpose Vehicle”. En MVP er ment å være så stor som overhodet mulig og like mye opp et oppholdssted, for de som ikke kjører, som å være et transportmiddel. Du skjønner greia om du sjekker ut bildene under.

Med EM90 ønsker Volvo Cars å heve listen for det ganske tradisjonelle MPV-segmentet. Innvendig skal bilen gi deg følelsen av å være hjemme i stuen, takket være en rekke gjennomtenkte designdetaljer.

Volvo
“Den takmonterte skjermen er en del av et multifunksjonelt sett med skjermer og smarte overflater i kupeen. Ved et enkelt trykk på en knapp eller en talestyrt kommando til stemmeassistenten kan man enkelt gjøre om EM90s interiør til en teatersal, møterom eller et soverom for baksetene. Skjermer, seter, vinduer, air condition og lyssetting vil alle tilpasses hvert scenario.”

Mange skjermer

Toveis-lading er på plass i programvare slik at man kan lade andre elbiler og alskens utstyr. “Når det gjelder sikkerhetsfunksjoner er EM90 utstyrt med Volvos Safe Space-teknologi, og er designet for å beskytte alle i og rundt bilen. Med dette tas selskapets 96 år med erfaring og forskningsbasert kunnskap innen sikkerhet inn i et nytt segment,” forklarer selskapet i pressemeldingen, og legger til:

Annonse


“Bilens pakke med avanserte førerassistansesystemer drives av et kraftig kjernedatasystem, og består blant annet av et heldekkende sensorsett med HD-kameraer, surround-kameraer, en millimeterbølgeradar og ultralyd-radarer.”

Bilen er bygget for ekstra god komfort, med førsteklasses lydisolering og teknologi for veistøyreduksjon, samtidig som to-kammers luftfjæring og stillegående dekk sørger for en behagelig kjøreopplevelse. Alle disse funksjonene samarbeider for å minimere støy, som betyr at man kan nyte den unike lydkvaliteten fra de 21 integrerte Bowers & Wilkins-høyttalerne i kupeen.

Volvo

Bilen lanseres riktignok først i Kina, men det er nok merknader her til at vi tror den kommer til det nordiske markedet om ikke alt så lenge – Volvo opplyser om at:

  • Rekkevidden er basert på tester gjort ifølge CLTC-standarder og er kun regnet for det kinesiske markedet.
  • Ladetid kan variere og avhenger av mange ulike faktorer, som utendørstemperatur, batteritilstand og bilens tilstand.
  • Veistøykansellering er planlagt å bli tilgjengelig via trådløs oppdatering (OTA).
  • Kjøretøy-til-nett-funksjonalitet (V2G) avhenger av tilgjengelighet i ulike markeder.
  • Snapdragon Cockpit Platforms er produkter fra Qualcomm Technologies, Inc.

Nøkkel-info:

  • En estimert elektrisk rekkevidde på opptil 738 kilometer (etter den kinesiske CLTC-testsyklusen.)
  • 116 kWh batteri
  • Ladetid fra 10 til 80 prosent forventes å være under 30 minutter
  • E-motor med 200kW effekt
  • Akselererer fra 0 til 100 km/t på 8,3 sekunder
  • 19- eller 20-tommers aero-hjul
  • 21 integrerte Bowers & Wilkins-høyttalerne
  • Snapdragon Cockpit Platforms fra Qualcomm Technologies
  • 15,4-tommers infotainmentskjerm
  • 15,6-tommers HD-skjerm montert i taket som kan dras ned

Annonse