vipps svindel itavisen
Pass deg for svindel-meldinger som spiller på Vipps og Easy Park-merkevarene. Bilde: ITavisen

Annonse


Slik prøvde de å lure oss

Svindlere spiller i økende grad på frykten for at man har glemt å betale for parkering, eller at det er noe galt med Vipps-kontoen.

SMS-svindlene som utnytter Easy Park og Vipps har blusset opp igjen

ITavisen har mottatt, kort tid etter hverandre denne uken, to ulike svindel-metoder fra nummer som ikke overraskende ikke gir treff i telefonnummer-databaser på nett. Felles for begge svindel-metodene er at meldingene tikker inn fra ukjente nummer, i dette tilfellet et fra Norge (svindel-forsøk med “Easy Park” som merkevare), og et fra et svensk nummer der svindlerne prøvde å lure oss til å tro at Vipps-kontoen vår er blokkert: “VIPPS Kjære kunde, for å oppheve blokkeringen av kontoen din, følg trinnene,” etterfulgt av en urlz.fr-adresse og en “RF”-kode, hva enn nå det er.

Meldingen fra liksom-utgaven “EasyPark” (som staves slik, uten mellomrom) melder følgende:

“Kjære kunde! Vi har dessverre ikke fått belastet den siste parkeringen din. Oppdater betalingsmetode på…,” etterfulgt av et id-easypark-domene og fortsatte feilstavinger av “EasyPark”-merkevaren. Begge disse svindel-metodene er prøvd i fjor og tidlig i år.

Annonse


Vipps ber sine kunder være klar over at de aldri ber om følgende verken via SMS eller e-post:

  • At du oppgir PIN-kodene dine
  • At du sender oss penger
  • Kort- eller kontoinformasjonen din
  • Oppdatering av betalingsinformasjon din
  • Generell kundeinformasjon. Dette ligger i appen. Den samles aldri på eksterne nettsteder.

Det som ofte kjennetegner slike svindel-forsøk er at meldingene kommer i bølger, og at folkene bak gjerne lar medie-oppmerksomheten dø ut før de prøver seg med en ny runde. Slik ser det også ut til å være med både Vipps og EasyPark-forsøkene, så vær oppmerksomme og fortell dine nærmeste om også å være på vakt.

Dette meldte Easy Park om forsøkene i fjor:

“Informasjon i forbindelse med et pågående SMS-svindelforsøk Vi vil informere deg om at vi har oppdaget et pågående SMS-svindelforsøk i Norge 02.12.2022. SMS inneholder en link og innhold om at eier av telefon har en ubetalt parkering. Dette er ikke en SMS som kommer fra EasyPark, vennligst ikke trykk på lenken. 

Vi har informert lokale myndigheter som starter sine undersøkelser. Vi anbefaler alle berørte personer å anmelde dette til politiet. Om du har noen spørsmål må du gjerne kontakte vår DPO ([email protected]),eller vår kundeservice på tlf 23 30 88 80 eller e-post: [email protected] EasyPark-teamet.”

Annonse