tesla yoke
Teslas Yoke-ratt til Model S og Model X er ikke førstevalget for de første, og blir neppe det nå. Selskapet har nemlig oppjustert prisen til 11 000 kroner.

Annonse


Tar 11 000 kroner for rattet “ingen” liker

Yoke-rattet til Tesla Model S og X er upraktisk, spesielt i lave hastigheter, og ikke stabilt nok i høye hastigheter.

Øker prisen på upopulært ratt

Det fikk vi erfare da vi testet superkjappe Model S Plaid i april i år:

“…Dessuten kreves det alt for mye fysisk rotering av rattet når hastighetene er lave. Det skulle vært langt kjappere reaksjon. Slik det er nå vrir man armene over hverandre.” Vi var ikke fornøyde med rattet som Elon Musk mente var “noe man ble vant til.” Det stemmer trolig i større grad i USA der man kan ta i bruk selv-kjørefunksjoner i langt større grad om man er med i beta-programmet.

Nå er det slik at nye Model S og X leveres som standard med et tradisjonelt ratt, og det setter vi og de fleste pris på. Det finurlige er at Tesla nå har økt prisen på yoke-rattet til 11 000 kroner og det er eksklusive mva.

Annonse


Hva er Teslas planer for yoke?

Først satset Tesla alt på rattet, men endret så til det tradisjonelle rattet som standard i april i år. Først var prisen 250 dollar for yoke-rattet, og deretter til 700 dollar, altså drøye 7000 kroner. Nå er altså prisen 1000 dollar i USA, og 11 000 kroner i Norge.

Det er en merkelige strategi å ta høyere pris for noe kundene ikke liker, enten er det fordi Tesla har senket prisene på Model S og Model X, eller fordi de ønsker å styre kundene unna yoke-rattet. Uansett hva som er årsaken håper vi det blir mulig å stille inn motstand og reaksjon for en bedre kjøreopplevelse. Bilene er jo i premium-segmentet og å betale mer for en svakere opplevelse er en merkelig måte å drive business på.

Annonse