bmw Vision Neue Klasse
Hvem vet når den første masseproduserte bilen basert på "Vision Neue Klasse," kommer, men dette er ambisiøse greier.

Annonse


“Ikke et nytt kapittel, en ny bok!”

BMWs nyeste konsept, “Vision Neue Klasse,” omtales av produsenten som noe helt, helt nytt.

“EfficientDynamics”

Bilen flankes av “Vision Circular”-konseptet fra 2021 og “Vision Dee”-konseptet avslørt tidligere i år. Men det som skiller denne bilen fra alle andre konsepter fra selskapet de siste årene, er hvor mye lit de setter til hele pakken, fra design, rekkevidde og effektivitet.

Det er lett å se at designet er fremtidsrettet og en inspirasjon for et masse-produsert produkt i fremtiden, og som Mercedes er fokuset på rekkevidde med 30 prosent forbedret rekkevidde og lade-hastighet samt 25 prosent bedre energieffektivitet. BMW har pakket inn disse forbedringene under markedsførings-paraplyen “EfficientDynamics.”

“Ny bok”

“Med Neue Klasse tar vi fatt på den største investeringen i selskapets historie. Vi skriver ikke bare neste kapittel av BMW, vi skriver en helt ny bok,” proklamerer Frank Weber i BMW AGs styre.

Annonse


Interiøret er virkelig fargesprakene, men er også for typisk progressivt til at det ender opp i et forbrukerprodukt, men hvem vet? Krom og lær er allerede fjernet til fordel for mer miljø-vennlige alternativer.

Kraftige hjulbuer, det innfelte drivhuset og den bratt skråstilte “hai-nese”-fronten er alle karakteristiske BMW-egenskaper. 21″ aerodynamiske hjul hyller det klassiske tverr-eikerdesignet inspirert av motorsport. Samtidig skaper det nesten monolittiske kjøretøykarosseriet, med sterke fordypninger foran og bak, samt store vindusflater, en ny estetikk.

BMW

Sjette generasjon iDrive og BMW “Panoramic Vision”

Av teknologi har den en ny generasjon, sjette generasjon “iDrive” og BMW “Panoramic Vision” som byr på navigasjon, hastighet og låt-informasjon på et interessant sted – under vindusviskeren:

“Denne innovasjonen vil utfylle den forbedrede BMW Head-Up Display i produksjonsmodellene til Neue Klasse,” forklarer BMW og legger til at Panoramic Vision fyller hele frontrutens komplette lengde. Sjåføren og passasjer kan til og med flytte innholdet frem og tilbake med “en enkel gest.”

“En koordinert koreografi mellom omgivelsesbelysningen og de grafiske elementene til sentralskjermen og BMW Panoramic Vision beriker brukeropplevelsen – som også kan tilpasses ved hjelp av Mine moduser. I My Mode “Sport” er spesifikke skjermer satt mot en gul bakgrunn for å støtte dynamisk kjøring.

Den nye BMW iDrive er basert på en svært integrert programvarearkitektur som konsoliderer data relatert til kjøreopplevelsen og infotainment med data fra kjøretøyets elektronikk og elektriske system og BMW-skyen. Samspillet mellom menneske og kjøretøy kan dermed skreddersys enda tettere til kjøresituasjonen og individuelle behov, noe som muliggjør en helt ny oppfatning av mobilitet.”

BMW går “all-in” på det digitale med å redusere analoge betjeningskontroller til et minimum:

“Samspillet mellom menneske og bil skjer gjennom BMW Panoramic Vision, sentralskjermen og multifunksjonsknappene på rattet. Brukeropplevelsen avrundes av den sofistikerte stemmestyringen til BMW Intelligent Personal Assistant. På denne måten tilbyr neste generasjon BMW iDrive en moderne tolkning av førerorienteringen typisk for BMW.”

Annonse