tesla model 3
Tesla Model 3 og Model Y har god nok styring på batterihelsen at det praktisk talt ikke er forskjell på batterihelsen mellom biler som kjapp-lader (DC) eller treg-lader (AC).

Annonse


OPPDATERT: Tesla-eiere behøver ikke frykte dette

Recurrent forsker på elbiler har store mengder tall de kan analysere.

Oppdatert, 10:34:

Fordi det kun er Tesla-er som er testet, har vi oppdatert tittelen for å gjenspeile det faktum. Årsaken er at batteristyringen kan være ulik sammenlignet med andre el-biler.

Model 3 og Model Y testet

Nå har de hentet inn batterihelseinformasjon fra 12 500 Teslaer i USA, og tallene er hyggelig lesning for de som er redde for lade-hastighet og batteriets ytelse over tid. Det store funnet er nemlig at de ikke finner noen “statistisk signifikant” forskjell i rekkevidden mellom biler som ble ladet mer enn 90 prosent av tiden med kjappe DC-ladere sammenlignet med trege AC-ladere.

Annonse


Vi sammenlignet biler som hurtiglader minst 90 prosent av tiden med biler som hurtiglader mindre enn 10 prosent av tiden. Altså folk som nesten utelukkende hurtiglader bilen sin og folk som svært sjelden hurtiglader. Resultatene viser ingen statistisk signifikant forskjell i rekkeviddedegradering mellom Teslaer som hurtiglader mer enn 90 prosent av tiden og de som hurtiglader mindre enn 10 prosent av tiden.

Recurrentauto

Du bør likevel unngå dette

Dessverre er det ikke tatt med tall som avslører hvor mange av bilene som har fått forringet rekkevidde ved å lade over 80 prosent mesteparten av tiden, men i det minste er det nærmest ingen forskjell mellom hurtig- og tregere lading på helsen. Det er jo også fint å vite.

Analyse-selskapet poengterer at batteri-programvaren i bilene gjør en god jobb for å sikre bilene, men påpeker at det alltid er smart å ikke hurtigladere når det er veldig varmt, forhånds-varme batteriet når det er kaldt før lading og unngå hurtiglading når batteriet det nærmer seg 0 prosent eller er nærme 100 prosent ladestatus.

Annonse