Tall fra “Display Supply Chain Consultants” (DSCC) avslører noe oppsiktsvekkende om kanskje ikke direkte overraskende i tøffe økonomiske tider: Pro-modellene til Apple selger dårligere enn før.
Fra 15 til under 10 prosent markedsandel
Som regel er det Pro-modellene som selger best, år etter år, og nye funksjoner etter nye funksjoner. Nå har faktisk iPhone 14-salget globalt overtatt iPhone 14 Pro med 10,7 prosent mot 9,2 prosent. Dette er en ny trend sammenlignet med andre kvartal i år der iPhone 14 Pro var den mestselgende OLED-mobilen i verden med 15,3 prosent markedsandel.
Slik er tallene per produkt globalt for mobiler med OLED-skjerm
- iPhone 14: 15,3 prosent
- iPhone 13: 11,1 prosent
- iPhone 14 Pro Max: 10,7 prosent
- iPhone 14 Pro: 9,2 prosent
- Samsung S23 Ultra: 5,2 prosent
Salget av OLED-mobiler økte med 4 prosent kvartal-mot-kvartal og 1 prosent sammenlignet med i fjor. Apple leder med 32 prosent markedsandel, en nedgang fra 39 prosent forrige kvartal – Samsung er på andreplass med 23 prosent markedsoppslutning.
Det skal bli interessant å se hvordan iPhone 15 Pro-serien gjør det neste år all den tid det er ryktet at de blir minst 600 kroner dyrere. iPhone 14 Pro koster fra (128GB) 13 990 kroner hos Apple.
Annonse
Annonse