Diablo iv test
Diablo IV er spillet du har ventet på fra Blizzard, men da må du omfavne at de ikke har funnet opp kruttet på nytt.

Annonse


TEST: Satan, jeg ble avhengig – “Diablo IV”

Jeg har aldri vært en “hardcore” Diablo (1997)-spiller.

Introduksjon

Men jeg husker godt hvor moro Diablo II var med venner. Jeg husker også det påfølgende «dramaet» da Diablo III ble lansert i 2012 med en tegneserie-stil som ikke passet seriens mørke verden. Det er altså mange år siden AAA-lansering, og siden den gang har Blizzard lansert Diablo II i ny-opppussett utgave, og Immortal, en mindre utgave til mobiler, nettbrett og PC.

Men det er IV som er den store oppfølgeren. AAA-spillet. Det er ikke bare litt hype rundt spillet, og jeg aner også en kommende kontrovers rundt betalinger og om/eller ikke det gir fortrinn for de som punger ut. Merk at jeg ikke har brukt tid på å vurdere dette, da spillets økonomi ikke var aktivt. Det har heller ikke vært mulig å handle i spillets test-versjon som ble brukt for å gjøre meg opp en mening.

Atmosfære og ytelse

Det flotte med Blizzard er hvor mye flid de ligger i presentasjonene som pakker inn spillet. Det er ikke en gang slik at spillet spilles som de cinematiske mesterverkene studioet er kjent for å lage (Diablo er jo Doom i fugleperspektiv); det er mer som de gamle spill-boksene. Utvikleren gir spillet heder og ære på den måten, i tillegg til å skape hype. Noen ganger fortjent, andre ganger ikke. Denne gang? Les videre.

Annonse


Jeg blir ofte imponert over CGI-skillsene til Blizzard, og den til Diablo IV er ekstra god. Ta en titt for å justere inn stemningen:

For den setter stemningen for spillet, en steminng som forsvant med Diablo III. Du kan slutte å frykte en oppfølger til treern hva angår atmosfære og fargepallett: dette er mørkt. Selv med større variasjoner i verdenen, er natten aldri langt borte og musikken stadfester dette med stadig dramatiske og mørke vendinger. Omtrent som når man oppdager at nytt område og drar med seg for mange fiender…

Du vil se skrikende ansikter som vrir seg i smerte som en del av landskapet til dette spillet. Skjønner du greia nå?

Ja, det er mørkt og gothisk og musikk-sporet er fantastisk godt. Lyden er også meget godt mikset, spesielt med Diablo IV-profilen aktivert for hodesettet. Du vil kjenne igjen gitarklimpringen og det oppgraderte temaet fra forrige gang du ikke klarte legge fra deg Diablo II, sommeren 2000.

Ikke bare er spillet tematisk korrekt, men ytelsen er ditto. I testen spilte jeg med et RTX 3080 10GB og en Ryzen 5600x kombinert med 32GB RAM. Jeg opplevde fint over 100FPS med alt på maks og med 4K-oppløsning. Jeg støtte heller ikke på tekniske problemer og ytelsen var jevnt over god. Endelige et polert PC-spill, selv om jeg selvsagt ikke kan snakke for andre maskiner enn min egen.

Spillbarhet

Blizzard har ikke gjenskapt sin egen sjanger. Det er de samme ingrediensene som gjelder også denne gang. Du gis i starten et par oppdrag, og en mindre del av kartet er synlig. Etterhvert som du utforsker, øker styrkene til karakteren og man finner nye våpen, åpner lagringspunkt i dystre tettsted og kartet blir større. Og ja: det er mange spesial-krefter å åpne og oppgradere.

Kombinert med muligheten til å reise kjappere rundt i verdenen, vil du etterhvert også bli litt av en mester-av-klassen-din. Det er håpet om perfeksjon som driver en fremover.

Du vil etter hvert skjønne hvordan du best angriper de ulike fiende-klassene, for det er større forskjeller, men du behøver ikke bekymre deg for at du ikke helt har kontroll på de ulike angrepsformene i starten, for etter hvert som man låser opp triks, og ikke minst utfordres i større grad, vil du få et forhold til den det ene settet med angrepstriks, vs. alternativet.

Det samme gjelder selvsagt de unike klassene, som i tillegg til alle våpen også gir helt andre måter å spille på, fra nær-kamp der man går berserk i kombinasjon med å kjapt flytte seg bak fienden og angripe fra ulike vinkler, til sjaman-triks på avstand, ispedd mulighet til å be de døde hjelpe. Jeg sa jo at atmosfæren var på plass!

Når du har mestret en klasse er det lite som slår følelsen, bokstavelig talt, av å kombinere angrepene og tilrettelegge for de aller beste, på korrekt tidspunkt. Spillet premierer at man angriper, men ikke på hvilken som helst måte: du vil lære deg at man ikke kan være helt hodeløs i taktikken. Jo mer du treffer, jo mer bygger du opp spesial-krefter som kan brukes til de skikkelig voldsomme angrepene. Det er kombinasjonen av styrken man føler med de stadige oppgraderingene av karakteren og utstyret, og det at man kan ta stadig tøffere fiender, som gjør at det er vanskelig å gi slipp.

Det er alltid noe å gjøre om man ikke følger hovedoppdragene. Selv om jeg gang på gang forsikret meg selv om at nå skulle jeg følge ruten til hovedoppdraget for å få fortgang på historien, så endte jeg med å bruke en time på å utforske nye huler og tilfeldige mini-boss-events.

Konklusjon

Blizzard har truffet godt med Diablo IV uten å gjenoppfinne sjangeren de på en måte skapte. Er du redd for å bruke for mange timer på Diablo IV før du starter kan jeg nok ganske enkelt konkludere med at frykten er begrunnet. Da jeg mistet tilgang til testversjonen flere dager før jeg fikk lov å publisere testen, ble jeg skuffet og irritert: jeg ville spille mer, men fikk ikke lov.

At man ikke spille timesvis av gangen, men kan hoppe inn for å tilfredsstille kamplysten i en 15 eller 30 minutter, er også noe jeg setter pris på.

Bare en hule til! Bare et våpen til! Bare en oppgradering til! Og slik fortsetter man til man har fått sin dose for dagen, og vel så det.

TEST: Satan, jeg ble avhengig – “Diablo IV”
Vi konkluderer
Diablo IV er hva vi ønsker fra serien: mørk goth-atmosfære, masse å finne, masse å gjøre og et vanedannende driv for å finne de beste våpnene for å bli og mestre den ultimate krigeren i helvete.
Leservurdering148 Vurderinger
2.7
+
Vanedannende som alltid
Flott og amtmosfærisk grafikk og musikk
Mange måter å myrde på
Mye å utforske og se
Stadige forbedringer av karakteren
Mindre sesjoner er lov
-
Ingen banebrytende forbedringer
Endeløse kamper og stat-polering er ikke for alle
9

Annonse