Via en mod fra sultim_t (Sultim Tsyrendashiev) er ray tracing tilgjengelig til det første Half-Life spillet, og det hele er en nydelig opplevelse!
Du bør gi Half-Life nok en gjennomspilling
Enten man har spilt Half-Life fra før eller aldri rørt det, kan jeg med hånden på hjertet anbefale at man tar turen til Black Mesa for å oppleve hva som gikk forferdelig galt den gang da, og nå med ekte ray tracing.
Dette er ikke det eneste prosjektet sultim_t har begitt seg ut på når det kommer til å implementere path-tracing i gamle spill, vedkommende har også gitt Serious Sam TFE, Doom Classic og Quake 1 et ansiktsløft med ray tracing.
Skulle egentlig bare spille 30 minutter
Prosjektet er dessverre ikke feilfritt, det er ingen PBR behandling av materialer og teksturer, og ray tracingen kan oppleves som flekkete.
Annonse
Utgaven av DLSS som man kan laste ned er heller ikke uten problemer, hvor såkalte “ghosting trails” er svært synlig, dette mulig manglende motion vectors.
Til tross for overnevnte problemer skulle jeg bare spille i rundt 30 minutter, det skjedde ikke. Det hele var en gigantisk nostalgi tur og jeg ble like mye fengslet nå som da jeg spilte Half-Life for første gang, så plutselig forsvant over to timer av kvelden. Fordelen jeg har av å besøke Black Mesa i nåværende tid, er at jeg husker flere av områdene og hopper mye mer rundt i banene.
Annonse