Det amerikanske justisdepartementet ønsker å dele opp Google sin annonse-business.
Har sluppet unna med bøter
Dette er andre antimonopol-sak mot selskapet på to år. Den første saken mot selskapet ble sendt i oktober 2020 da Donald Trump var president.
Den gang beskyldte justisdepartementet selskapet for å bruke det de mener er sitt monopol til å fjerne konkurrenter innen nett-søk med ekskluderende avtaler. Den saken ventes å nå rettssystemet i september.
Som om ikke det var nok, søker flere stater, deriblant Texas med statsadvokat Ken Paxton i spissen, å gjøre noe med Googles annonse-dominans.
Annonse
“Vet for mye”
Google får hard kritikk fordi de er å finne på alle sider av bordet for annonse: de kjøper, selger og er en “ad exchange” (“Google AdX”). På den måten vet de potensielt mer om markedet enn konkurrentene.
Selskapet tapte en sak mot EU i september i fjor og måtte betale milliarder av euro:
“Det var i 2018 EU ga Google en rekord-bot på 4,34 milliarder euro. Google anket. Som vi tidligere har rapportert, har Google vært under søkelyset til EU i lang tid for å ha tvunget mobilprodusenter å inkludere Google Search og Chrome på sine enheter for at disse selskapene kan kunne ta i bruk den gigantiske appbutikken Play Store. Selskaper som Huawei og Samsung har inngått avtaler med Google på dette området.”
Annonse