hogwarts legacy-sniktitt
Portkey Games står rett foran lanseringen av sitt største Harry Potter-spill til nå. Warner Bros-studioet har klart å imponere oss på mange måter, men er det mindre åpen verden enn vi hadde håpet på, og kanskje for lineært? Vi kan ikke konkludere før neste måned.

Annonse


VIDEO: Alle snakker om det, vi har spilt det

Harry Potter-universet ble skapt i 1997 med utgivelsen av den første boken i serien. Til sammen ble det syv.

Serien endte opp med å bli en av, om ikke den, mest populære fantasy-serien noen sinne.

Introduksjon

I takt med utgivelsen av bøkene og filmene, ble det også laget en rekke spill. Ett spill for hver film faktisk. I tillegg til to med Lego-tema.

Vi har også fått både skuespill og andre filmer og bøker som bygger videre på universet J. K. Rowling først skapte for 25 år siden.

Annonse


Og nå kommer snart enda et medlem i klubben, Hogwarts Legacy. Og jeg har vært så heldig å få prøvespilt. Heldig fordi spillet er jo veldig “hypet.” Ikke at det er noen garanti for kvalitet på noen måte, men gameplay-videoene som har blitt sluppet har imponert, de har det.

I motsetning til de andre spillene, bøkene og filmene i serien, skal vi nå langt tilbake i historien til en tid hvor ingen vet hvem Harry Potter eller Voldemort er.

Dette blir altså noe helt nytt, og fokuset er mer på Harry Potter-universets magi og mysterier enn på Harry Potter selv.

Opplevelsen av magi

Det er alltid noe skummelt med spill laget basert på populærmedia. De har lett for å ha litt vel tiltro til at populariteten og de dedikerte tilhengerne vil sluke det uavhengig av kvaliteten. Derfor pakket jeg også med meg litt sunn skepsis i forkant av testen på Playstation 5.

Når slike prosjekt feiler, så er fallhøyden stor.

Vi ble lovet at det skulle bli en “magisk opplevelse” og en løs og ledig utforsking av Galtvort, og et av oppdragene fra lengre ut i spillhistorien.

Førsteinntrykket er kort oppsummert at dette lover godt.

Utviklerne har klart å (gjen)skape følelsen av magi og fantasi som gjorde Harry Potter så populært. Dette kommer godt frem i bruken av magi. I stor grad er det en pek-og-klikk følelse over det hele.

Du sikter der du vil skyte, og trykker på riktig knapp. Ut av tryllestaven kommer magien. For de som har sett filmene eller lest bøkene er det for det meste akkurat sånn trylleriene funker der også — en svisj og en smekk.

Å utforske inne i Galtvort oppleves litt som det Harry må ha følt da han for første gang kom til skolen. Undring og nysgjerrighet over alt som kan finnes der inne.

Her har også utviklerne jobbet hardt med å fra bunnen av bygge opp “bindevevet” mellom de forskjellige områdene som er beskrevet i bøkene siden Galtvort tross alt er mye større enn bare det bøkene og filmene viser.

Vi håper inderlig de drar det i land

Den ene delen av historien jeg fikk prøve meg på, demonstrerte godt hvordan det er lagt opp til at man kan være litt kreativ med magibruken sin.

Vil du prøve å snike deg forbi fienden med en av trylleformlene beregnet på det, eller vil du bekjempe dem i kamp? Om det er noe å utsette så er det at det føltes veldig lineært.

Dessverre fikk jeg ikke mulighet til å utforske nok. Jeg ble ikke helt mett.

Spesielt for et spill som skryter av den åpne verdenen. Kan det hele ende med at det ser mer imponerende og mer åpent ut enn det egentlig er? Vi får se 10. februar.

Annonse