norsk startup ønsker å servere den hemmelige ingrediensen
Ann Morgan Abrahamsen Ayah vet godt hva som plager bartendere. Nå ønsker hun å hjelpe restauranter og barer med å senke skuldrene og overraske kundene med nye smaksopplevelser.

Annonse


Den hemmelige ingrediensen

Ann Morgan Abrahamsen Ayah har lang erfaring som bartender.

Opprinnelig publisert 25. januar 12:28.

Nye opplevelse, nye løsninger

Det var utgangspunktet for at hun fikk interesse for å starte sitt eget selskap.

Når man jobber i en bransje lenge nok vet man godt hva som er plagsomt, hva som kan bli bedre og hvordan restauranter og barer kan gjøre kundene mer fornøyde.

Annonse


Det er her Pick Your Pour AS kommer inn i bildet, og livet, til Abrahamsen Ayah som nå bruker all sin tid til å få selskapet opp og gå.

Og hektisk er det.

Da vi lurte på hvor svarene til dette intervjuet hadde blitt av, måtte hun beklage: “Alt skal jo skje på en gang i startup-verdenen.” Vi skjønner greia.

Jeg har jobbet 20 år sånn ca. innen serveringsbransjen som litt alt mulig, men mest bartender og servitør. Jeg begynte på en café i oppvasken/is-bod da jeg var 15 år. Jeg har alltid likt å fikse, lage og finne ut hvordan ting fungerer. Noen år etter VGS ble det ingeniørstudier innen produktdesign. Jeg oppdaget at jeg elsket design og brukervennlighet. Rett og slett; hvordan skaper man produkter som mennesker liker å bruke og er nyttige?

Ann Morgan Abrahamsen Ayah, gründer, Pick Your Pour AS
Ann Morgan Abrahamsen Ayah har lang fartstid som bartender og vet hva som plager ansatte og gjester. Pick Your Pour er hennes hemmelige ingrediensen for å forbedre opplevelsene for alle.

Oppdraget og målet til selskapet er enkelt oppsummert:

“Vi har bestemt oss for å gjøre det enkelt og effektivt for alle gjester å bestille noe de liker – vekk med forvirrende navn og ukjente ingredienser på menyen! Gjennom en serie med tilpassede spørsmål vil “Pick Your Pour” skreddersy en personlig meny med utgangspunkt i hva hver enkelt kunde ønsker. Dette sparer både tid og krefter, og skaper en positiv kundeopplevelse i din restaurant eller bar.”

“Vi utvikler for tiden programvare med den digitale menyen til restauranter og barer som har som mål å øke sitt salg av drikkevarer og utvikle sin kunnskap om cocktails.”

“Pick Your Pour” er der kundene er, uansett hvor det måtte være.

Covid skapte en ny vei

Det var covid som skulle endre livet hennes.

Etter en liten tur innom ingeniørverden, endte hun opp bak bardisken igjen, men så kom covid. Hun valgte derfor å fokusere på web-design, prosjektledelse og digital markedsføring.

Jeg elsker øyeblikket hvor jeg gir en gjest noe nytt og jeg kan se at det er noe de digger, men det tar lang tid å komme dit at en vet hvilke spørsmål som funker og kan nok oppskrifter til å ha nok valg. Og er go-to forslaget en pils eller gin & tonic blir det ikke så spennende i lengden bak baren. Pick Your Pour er løsingen for dette.

Ann Morgan Abrahamsen Ayah, gründer, Pick Your Pour AS

Men tanken om å gjøre sin egen greie klarte hun ikke legge fra seg, spesielt ikke når hun erindret alle utfordringene med å jobbe i en bar – som alle vet er det hektisk. Hun brukte mye tid på å kjenne på trykk-punktene; hva kan gjøre hverdagen enklere for de bak baren og hvordan kan vi gjøre kundene enda mer fornøyde med opplevelsen?

“Det er to ting jeg har lyst til å fikse. Det man bruker mye tid på er å finne informasjon og oppskrifter. Mitt selskap sin oppgave er å gjøre det enkelt og morsomt å finne informasjonen og oppskriftene man trenger når man trenger det. Ved å senke skuldrene til bar-tenderne har de mer å gi kundene, og jo bedre drinkene er i lag med godt humør, jo bedre blir opplevelsen for alle.”

Jeg ønsker å spare de ansatte for tiden de bruker i jakten etter svar. Jeg vet ikke hvor mye tid jeg har kastet bort på å finne svar på enkele spørsmål som «har vi dette?», eller: «hva likner?». “Hvilken av disse oppskriftene fra Google er korrekte?».

Faren er at bartenderen glemmer oppgaver fordi man må fokusere for mye på å finne banale svar på ting. Målet mitt er å eliminere frustrasjon for både ansatte og gjester, og å øke gleden.

Ann Morgan Abrahamsen Ayah, gründer, Pick Your Pour AS
Ann Morgan Abrahamsen Ayah, gründer. Bilde: Pick Your Pour AS

Det skumleste

Det er ofte dramatiske endringer i verden som får oss til å velge andre veier, og så var også tilfellet for den rutinerte bar-tenderen:

“Innerst inne har jeg alltid visst at jeg har hatt lyst til å drive noe for meg selv. Jeg har faktisk hatt den logoen jeg bruker som freelance-designer og tenkt på det som min logo, siden jeg var 13 år!”

“Men så var det også pandemien som ga meg dytten jeg trengte. Jeg fikk nemlig være med å starte digital leksehjelp med en organisasjon. På den måten hadde noe å drive med. Det var da jeg innså hvor givende det er å bygge noe fra start.”

Produktets grunnleggende idé er ønsket om å tilby nysgjerrige kunder selv å utforske nye cocktails og glede seg over resultatet. Vi ønsker å kombinere effektivitet og kunde-interaksjon.

Pick Your Pour AS

ITavisen: Hva er det skumleste med å drive sin egen startup, Ann?

“Frykt og planlegging. For når det er første gangen, så har det vært overraskende å måtte krangle med meg selv om de litt ubehagelige og skumle tingene. Jeg var ikke forberedt på hvor mye tid og tankevirksomhet alt tar.”

ITavisen: Det er også slik med startups at det ikke finnes noen mal; alle selskap gjør jo ulike ting. Har du følt på dette?

“Ja, det er jo ingen som forteller en hva som må gjøres. Vanligvis er man jo vant til å ha ganske klare rammer og rekkefølge på hva som skal skje i løpet av dagen. Det er absolutt ikke vanskelig å fylle dagene med oppgaver. Det er bare noe som måtte komme litt under huden. Det å finne de viktigste oppgavene og lureste rekkefølgen på å lære om å drive bedrift, utvikle produkt, planlegge det å hente penger osv. Å prioritere korrekt opp med å være en lede-stjerne.”

Jeg er ikke utlært, men er mye bedre til å overvinne frykte og å planlegge.

Ann Morgan Abrahamsen Ayah, gründer, Pick Your Pour AS
Som gründer må man visualisere hva som ikke eksisterer. Da er papir og blyant ofte det beste. Bilde: Trond Bie/ITavisen

Miljø er veldig viktig

Når man starter noe alene er det viktig å ikke føle seg alene. Ann har opplevd at det er mye motivasjon og styrke å finne hos de som tråkker opp samme vei:

“Jeg koser meg veldig i det jeg har møtt i Oslo i hvert fall. Det er som alle andre miljøer, det er viktig å finne sine folk, men synes generelt alle liker å støtte og å hjelpe hverandre. Og det er jo litt av det verdifulle som ny, å få kontakter og å dele opplevelser, positive som negative. Det gir meg verdifulle perspektiv.”

ITavisen: For de som ønsker å prøve selv, hvor i alle dager begynner man?

“Det starter jo med ideen, og lysten til å skape. Jeg mener det viktigste er å ha en idé en har troa på. Om ikke vil det være alt for lett å gå gi opp når det butter imot. Og det vil det garantert gjøre.”

Finn ut hvor stort markedet er. Lag en oversikt som gir mening for deg. Hvor mange kan være interesserte i å handle ditt produkt eller tjeneste?

Ann Morgan Abrahamsen Ayah, gründer, Pick Your Pour AS

“Hør også med folk i den aktuelle bransjen om de ser nytte av ideen og/eller har hørt om det før. Har de det, kommer det jo an på hvor og om det er plass til en til på markedet. Har de ikke det, er Google din venn.”

“Om du ikke finner noen helt like eller for mange liknende konkurrenter er det bare å finne ut om du kan klare det alene eller ikke. Og har du det av tid og penger du tror du trenger til å sette i gang.”

“Go for it!”

Annonse