bankid på mobil
Fra 16. desember har det kostet 0,99 øre å bruke BankID på mobil med Telia. Bilde: BankID.no

Annonse


Derfor tar Telia betalt for BankID på mobil

Telia skal innføre BankID-pålogging med app.

SpareBank 1 og Nordea tilbyr allerede app

Årsaken er et krav fra bankene:

“Bankene har besluttet at BankID på mobil gradvis skal erstattes med BankID på app. App er gratis å bruke og vi anbefaler at du laster ned og tar i bruk app, enten BankID-appen, eller appen fra Nordea eller SpareBank 1,” melder Telia på sin egen nettside om saken.

Bankene har besluttet at BankID på mobil gradvis skal erstattes med BankID på app. App er gratis å bruke og vi anbefaler at du laster ned og tar i bruk app, enten BankID-appen, eller appen fra Nordea eller SpareBank 1.

Telia

Telenor tar 0,49 kroner for “BankID på mobil-transaksjon.”

Annonse


“Koster å drifte”

Det har blitt litt oppstyr rundt saken, fordi Telia fra 16. desember tar 0,99 kroner per transaksjon om man bruker BankID på mobil.

BankID på mobil avvikles som kjent, og Telia melder dette om at de tar betalt:

“Vi har innført betaling fordi vi ønsker at kunder skal ta i bruk BankID på app, samtidig som det koster å drifte en tjeneste som skal avvikles, og som har stadig færre brukere.”

Den knappe kronen vil nok også kjappere få kundene over til app-løsningen.

Vær klar over dette:

Bilde: Telia

Dette er Telias tips for å ta i bruk app

1. Sjekk i nettbanken om du har et aktivt BankID-sertifikat. Dersom dette er utløpt vil du ikke få aktivert appen, og du må bestille nytt i din bank. Beregn god tid, da det kan ta noe tid før du får utstedt nytt BankID-sertifikat.

2. Husker du BankID-passordet ditt? Dette vil være det samme passordet som du bruker sammen med kodebrikken. Du vil trenge dette når du skal bruke appen. Bestill nytt i banken din dersom du har glemt passordet ditt.

3. Merk deg at det vil ta litt tid før du får fullført aktiveringen hvis du velger å aktivere med BankID på mobil. Av sikkerhetsmessige årsaker vil appen be deg om å vente en time før du kan fullføre aktiveringen. Tillat varslinger så du får beskjed når du kan komme tilbake å fullføre aktiveringen. Da vil du ha to timer på deg til å fullføre.

Dette er også viktig å være klar over:

“Det er ikke lenger mulig å aktivere BankID på mobil på nytt. Dersom du bytter telefon og beholder samme SIM-kort, vil BankID på mobil fungere som før inntil endelig sluttdato for tjenesten er satt. Vi anbefaler alle å komme i gang med BankID på app allerede nå, enten BankID-appen eller bankens egen app dersom du har SpareBank 1 eller Nordea.”

Annonse