nyeesuverframercedeskanbestillesnå
EQE 300 er den rimeligste av de nye som kan bestilles nå.

Annonse


Denne koster under 600 000 kroner

Mercedes melder at i dag kan EQE 300, EQE 350 4MATIC og Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ bestilles.

Fra under 600 000 kroner til nesten 1 million

EQE 300 er naturligvis den billigste med en pris på 593 000 kroner. “Billig-modellen” har EQE har batterikapasitet på 89 kWh noe som betyr at Mercedes kan si at bilen kan ha opp til 639 km rekkevidde.

Modellen med firehjulstrekk, EQE 350 4MATIC, har et litt større batteri (90,6 kWh), men grunnet mer kraft går den ikke like langt: 597 km.

EQE 43 4MATIC koster fra 897 000 kroner. EQE 53 4MATIC+ skal Mercedes ha fra 987 000 kroner for.

Annonse


Om ladingen forklarer Mercedes:

Alle varianter av EQE kan lades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW gjennom ladeboks via den kraftige ombordladeren (tilleggsutstyr). En rekkevidde på nye 250 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQE holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.

Mercedes

Les vår test av EQB 350 4Matic.

Dette får du, og dette får du ikke i grunnmodellene

I grunnpakkene leveres ingen EQE-modeller med Airmatic-luftfjæring, men det kan altså legges til for å “kombinere luftfjæringsbelger med adaptive ADS+-dempere hvor karakteristikken kan varieres automatisk på hvert individuelle hjul. Under kjøring justerer et sofistikert sensorsystem demperne i henhold til veiens kvalitet.”

Kontroll av høydenivå er også en del av AIRMATIC. Systemet holder bakkeklaringen konstant, uavhengig av kjøretøyets last, men gjør også endringer når det er nødvendig. For eksempel senkes EQE med 20 mm ved hastigheter over 120 km/t i SPORT-programmet, for å redusere aerodynamisk motstand, og for å øke stabiliteten. Ved hastigheter opptil 40 km/t kan bilen heves med 25 mm ved kun et tastetrykk.

Mercedes

Samtidig skryter Mercedes av at mye er med som standard:

“Blant annet er komfortunderstell, LED High Performance med fjernlysassistent, speilpakke, smartphonepakke, og ambient lighting standard. Velger du EQE 43 4MATIC eller EQE 53 4MATIC+, får du i tillegg DIGITAL LIGHT med adaptive fjernlys, elektriske memoryseter foran, luftfjæring, og 3,6 graders bakakselstyring som standard.”

Mercedes om AMG EQE 53 4MATIC+

“EQE 53 4MATIC+ har to elektriske motorer og fullt variabelt firehjulstrekksystem som optimalt fordeler kraften under alle kjøreforhold. Sammenlignet med et mekanisk firehjulstrekksystem, sørger det elektriske systemet for en betydelig raskere respons. Effekten er på opptil 687 hestekrefter, og dreiemomentet er på opptil 1.000 Nm, med AMG DYNAMIC PLUS Pakke og boost-funksjon. Det gir EQE 53 4MATIC+ en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 3,3 sekunder.

Luftfjæringssystemet AMG RIDE CONTROL+ er kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere. Systemet tilsvarer i sine grunnleggende funksjoner fjæringen til EQS 53 og AMG GT 4-dørs Coupé. Retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, og denne teknologien gjør det derfor mulig å øke komforten, men også å gjøre kjøredynamikken enda mer sportslig. 

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 3,6 grader er standard på EQE 53 4MATIC+. Samspillet mellom for- og bakakselstyring er designet for å oppnå smidig respons, selv med liten styreinnsats. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette gjør EQE 53 4MATIC+ meget manøvrerbar og kvikk, selv i trange områrder. Ved hastigheter over 60 km/t styrer bakhjulene i den samme retning som forhjulene. Det gir økt stabilitet, spesielt ved raske filskift eller ved en plutselig unnamanøver.”

Annonse