mercedeseqb350test
Mercedes EQB 350 4Matic er en morsom bil og kjøre samtidig som den har plass til hele familien og er priset fornuftig. Alle bilder: Trond Bie/ITavisen

Annonse


TEST: Dæven, dette er mye bil for 600 000 kroner!

Mercedes EQB 350 4Matic er en av få biler i det norske markedet som leveres med syv-seter oppsett som standard, men la ikke det som høres ut som et kjedelig frieri til familie-lykke på søndagsturen. Det er mer her enn som så.

Introduksjon

EQB 300-serien fra Mercedes leveres i tre ulike modeller: Progressive Edition til 549 000 kroner, Progressive Edition Edition Plus til 571 000 kroner og AMD-toppmodellen, AMG Edition Plus, som koster 607 000 kroner.

For førsteinntrykket da jeg fikk vite om prisene på disse bilene, og det faktum at samtlige modeller leveres med syv seter, fikk meg til å anslå at dette trolig ikke kom til å bli den morsomste bil-testen jeg har utført. For det første er prisene oppsiktsvekkende offensive for en “premium” merkevare som Mercedes jo er, også var det dette med familie-vinklingen.

Det er AMG-modellen vi testet, og som på alle måter imponerte mer enn jeg trodde da jeg først så den. Jeg var nok noe blasert etter EQS-testen, men frykten skulle vise seg å ikke være begrunnet, for den byr på massevis av kjøreglede.

Annonse


EQB er en mellomstor og morsom SUV å kjøre, selv om den ikke ser sånn ut.
Selv foretrekker jeg sort.

La oss først ta en titt på hva test-modellen leverer av nøkkel-funksjoner:

Dette er de ulike modellene

Slik beskriver Mercedes EQB

Selv om prisen er lav for å være en mellomstor SUV, omtaler Mercedes den som “premium”, noe jeg mener de har rett i å mene.

“EQB fra Mercedes-EQ er bilen for storfamilien, hytteturen, storhandelen og deg som liker det romslig og fleksibelt. Takket være en tredje seterad har denne elbilen syv seter, der de to bakerste setene er romslige nok til at to passasjerer på inntil 165cm sitter komfortabelt. Med disse setene i bruk rommer bagasjerommet 465 liter. Slår du i stedet ned den bakerste seteraden, som legges flatt ned i gulvet, og skyver seterad nummer to frem, rommer bagasjerommet hele 1620 liter. I EQB kan du også sette inn opptil fire barneseter.”

Mercedes EQB leveres i to ulike modeller (uavhengig av tilbehørspakkene); EQB 300 4MATIC og EQB 350 4MATIC. Begge modellene kommer med firehjulsdrift, en batterikapasitet på 66,5 kWh og en rekkevidde på opptil 416 km. Forskjellen finner du i motorens ytelse:

  • EQB 300 4MATIC: Effekt: 228 hk. Dreiemoment: 390 Nm. 0-100 km/t: 8 sekunder.
  • EQB 350 4MATIC: Effekt: 292 hk. Dreiemoment: 520 Nm. 0-100 km/t: 6,2 sekunder.

Plass

Det første man lurer på i forhold til plass er hvordan Mercedes har løst det med tanke på alle seteplassen. For de aller fleste i de fleste tilfeller vil det være uaktuelt å faktisk ha alle setene oppe brorparten av tiden – det var også min erfaring under testingen.

Man ønsker helst ekstra plass i bagasjerommet, enn å plassere handleposene på den bakerste raden som kan være kronglete å nå, spesielt med hendene fulle av barn.

Det er enkelt å legge ned setene bak slik at man enkelt får plass til hund, barnevogn, handleposer eller den nye TV-en som må hentes da man ikke har råd til hjem-transport etter kjøp av ny bil.

Sete-radene kan flyttes slik man ønsker slik at man skal kunne klare å “stable” syv personer inn i denne bilen uten at kneskålene lider som i et torturkammer. Det er også så mye plass til fører og front-passasjer at jeg (183 cm) kunne strekke meg nesten helt ut.

Opplevelse

Det er vanskelig å ikke bli overveldet av knappe-veldet Mercedes som vanlig byr på i denne som i EQS, men etter noen timer (!) finner man ut hvor de viktigste funksjonene nås kjappest.

Tesla plasserer mer og mer i skjermen av funksjoner man er avhengige av, og jeg er nok ikke helt fan av det, samtidig som jeg tror Mercedes hadde hatt godt av å finne frem til en løsning der en knapp kan styre mer, i stedet for å ha dedikerte knapper til nærmest alt.

Vaskemodus er smart og rygge-kameraet er nærmest perfekt:

Mercedes gjør det mulig å velge mellom en rekke ulike grensesnitt på speedometer-skjermen i tillegg til at man manuelt kan plukke og velge bort deler av grensesnittet man ikke ønsker. Er du redd for å kjøre feil kan man ha kartet oppe både her og på hoved-skjermen som ikke er stor, men stor nok. Jeg setter virkelig pris på at man gis så mange muligheter her. Det er jo flere valg enn i et snitt operativsystem (kremt, iOS).

Mercedes er seg selv like og byr på mange fysiske knapper som er ulike på høyre- og venstre side av rattet.
Den lille svarte firkanten over tommelen min er berøringsfølsom og lar føreren styre speedometer-grensesnittet.
I midt-konsollen finner man en stor berøringsfølsom flate for å navigere skjermen. Det er litt som at fingrene går på “skøyter”, men man blir greit nok vant til det.

Interiør og utsikt

De av dere som har testet en moderne Mercedes bygget på den “nye” MBUX multimedie-plattformen, vil nikke gjenkjennende til interiøret. Bilen disker opp med et dempet lys-show man selv kan styre, og som spesielt ved kvelds-kjøring gir en intim men aldri distraherende opplevelse.

Ikke alle biler har like god utsyn – EQB er en av de aller beste på dette, selv om det kanskje ikke ser slik ut på bildet.
På en solskinnsdag økes kjøregleden en god del prosent ved å åpne taket.

Kjøre-opplevelse

Som du allerede har skjønt er vinklingen “æsj, så kjedelig: en familiebil og det med syv seter!”. Ja visst, det er lett å proklamere før man har testet den, men etter noen timer kjøring finner man fort ut at bilen ikke bare leverer Mercedes-komforten, men er skikkelig “tight” og sportslig.

Nå er ikke dette en test av den rimeligste modellen, men den råeste med AMG-pakke, så det er godt mulig man mister en god del om man går for de andre modellene. Likevel er det imponerende hvor mye man får av både plass og moro, også koster jo ikke AMG-utgaven hinsides mye heller. Jeg tok familien på en langtur og kjørte alene, noe mer sportslig, og jaggu kom jeg ikke hjem med et glis.

Til forskjell fra luksus sedanen EQS 580 jeg testet i desember, merker man stor forskjell på de ulike kjøre-modusene. Det er så jeg tror det må ha vært programvarefeil i EQS-en den gang?

Spar på batteriet eller aktiver sport og opplev imponerende kjøreglede. Når man inkluderer i totalen hvor billig denne bilen tross alt er, er det imponerende.

Konklusjon

Rekkevidden på el-biler blir liksom aldri nok, selv om statistikk viser at vi ikke har noe å være urolige for med 400 km. Problemer vil eventuelt oppstå i grisgrendte strøk og om det er kuldegrader. Norge er nå så godt utbygd med lade-stasjoner at vi kan roe litt ned med rekkeviddeangsten og gå for en mer morsom og større bil som ikke har 600 km eller lengre rekkevidde.

Apropos varmepumpe så forklarer Mercedes som jo har rekkevidde-rekord med EQS at:

“Den sofistikerte termostyringen til EQB fungerer svært effektivt: En varmepumpe sørger for at spillvarmen fra den elektriske drivlinjen kan brukes til å varme opp kupeen – dette reduserer behovet for batteristrøm for oppvarming enormt og øker dermed rekkevidden.” Smart, altså.

Igjen; jeg kan alltid klage på at den for eksempel ikke har 600 km rekkevidde og kanskje et sprekere design på utsiden, men så er prisen presset ganske aggressivt mener jeg. Om man er en familie og selv liker å kjøre, vil denne bilen glede med masse plass til hele familien, men også aktiv og morsom kjøring når man er alene. Bilen demper norske veier godt, og er samtidig stiv og fin for å kunne ta svingene som smør.

Tesla er for lengst ikke lenger alene om å tilby attraktive elektriske SUV-er, og foretrekker man Mercedes sin kjørekomfort og måten å gjøre ting og tang på, er dette definitivt en bil man bør testkjøre før man eventuelt, og kanskje av ren automatikk, bestiller en Model Y (fra 550 000 kroner) eller en ny Model X (priser ikke kjent, men de koster fra 1 million kroner omregnet fra dollar) som jo uansett er utsolgt ut året.

Annonse