Apple stikker av med 62 prosent av premium-segmentet (“premium – 400 dollar og mer”) mobiler i første kvartal 2022, men Samsung gjør det også bra.
Apple har over 60 prosent av premium-markedet
Selskapet kan nemlig skryte av at Galaxy S22 Ultra var den mest solgte Android-mobilen. Fordi dette er den dyreste modellen i S22-serien er det imponerende.
Faktisk er 1000 USD og dyrere mobiler (“ultra premium”) det kjappest voksende pris-segmentet i samme tidsperiode, selv om vi forventer at dette vil endre seg og trolig allerede har stagnert.
Her er fordelingene per produsent – første kvartal 2021 mot første kvartal 2022 sammenlignet:

Dyrere mobiler gjør det dårlig, men bedre enn de billigere
Det er heller ingen super-jubel blant produsentene da det viktigere markedet, premium, gikk ned med åtte prosent i løpet av året.
iPhone 13 har vært den mest solgte modellen internasjonalt hver måned siden oktober 2021. Dette var også Apples høyeste andel første kvartal i premiumsegmentet siden 1. kvartal 2017.
Counterpoint
Likevel gjorde de det bedre enn mobil-segmentet for øvrig, med billigere mobiler, dette segmentet falt nemlig med 10 prosent.
Her fordeler Counterpoint per toppmodell første kvartal 2022:

Annonse
Annonse