macbookproskjermnorsksak
Eieren av maskinen har fått avslag på garanti-reparasjon av sin MacBook Pro M1 Max. Nå vil hun kreve at verkstedet beviser hvorfor hun ikke fikk medhold. Alle bilder: ITavisen.no.

Annonse


OPPDATERT – Apple: «Dette er en produksjonsfeil»

Vi har snakket med en Apple.no-kunde som nå opplever marerittet: den dyre MacBook Pro-en med M1 Max brikke til 41 990 kroner har ødelagt skjerm.

Oppdatert, 14. april, 13:32:

Kunden melder nå til oss at Apple har bedt verkstedet likevel reparere maskinen for kunden, og at dette likevel er en garantisak etter at verkstedet konkluderte det motsatte.

Kunden snakket med Apple Care litt opp i systemet, og bekreftet at de dekker sprekk i skjermen på MacBook-en i dette tilfellet. Årsaken er at det rett og slett er en produksjonsfeil som medførte at skjermen gikk i stykker noen måneder etter kjøp.

Annonse


Oppdatert, 11. april, 05:00:

Kunden har igjen fått avslag på forespørselen om garanti-dekket reparasjon.

Verkstedet som brukes gir kunden i dette tilfellet to valg, og dette er vanlig for undersøkelser av datamaskiner: maskinen må hentes innen fem dager fra kunden opplyses om ikke “sendes Mac-en i retur for egen regning inkludert betaling av verkstedtid”. Alternativ nummer to er at maskinen skrotes på verkstedet.

Kunden sier at verkstedet ikke opplyste om hva den nåværende statusen på maskinen er. Eieren av den en gang rå-dyre MacBook-en omtaler kundebehandlingen som “slett” og sier at hun nå skal “kreve av de at de må bevise at de ikke er erstatningspliktige”.

Oppdatert, 20:19:

Til informasjon ble maskinen bestilt i oktober og levert i november. Hendelsen oppstod 30. mars, samme dag bildene ble tatt.  

Rådyr maskin ubrukelig

Kunden har sendt oss mange bilder av maskinen som viser at den ikke er påført hard behandling eller at årsaken er grunnet at den har blitt mistet eller lignende – det er i det minste hva bildene viser oss, og kunden er soleklar på at hun ikke har gjort noe for å forårsake en så stor skade etter at hun handlet maskinen i november i fjor.

Så hva er det nøyaktig som har skjedd? Det fatter ikke kunden som forklarer at det hele skjedde da hun åpnet skjermen som så observerte at en rekke sprekker i skjermen samt at “sort masse tøt ut av sprekkene som startet nederst til høyre på skjermen”.

“Det var helt sprøtt å se på” forklarer Apple-kunden til oss.

Problemet startet nederst på høyre side av skjermen, spredde seg gradvis og nå er skjermen helt ubrukelig. Bilde: ITavisen

Apple ba henne installere macOS på nytt

Kunden har vært i kontakt med Apple som først trodde det var noe feil med macOS og ba henne installere OS-et på nytt:

Jeg gjorde så dette og tok bilder av skjermen, i alt 16 stk. mens skjermen startet å gå i stykker i økende grad. Til slutt gikk den helt i svart og fungerte ikke i det hele tatt.

MacBook Pro M1 Max-eier

Vi har hørt om rare streker og misfarging av skjermen tidligere, men dette er ofte grunnet programvarefeil som Apple først trodde, eller feil som blir oppdaget med en gang maskinen tas i bruk.

Kunden har bilder som mener beviser at maskinen ikke er påført ytre påkjenninger:

Problemet med at væske lekket ut av panelet ble stadig verre til skjermen gikk i svart:

Annonse