teslaradarforsvinnerinorge
Biler som produseres neste måned og leveres i Norge vil ikke inkludere radar-maskinvare, men i stedet kun bruke kameraer og Teslas egen maskinlæring.

Annonse


Nå fjerner Tesla dette i Norge, og slik påvirker det bilene

Det har en stund blitt signalisert at Tesla er ferdige med radarer i bilene sine, til fordel for kameraer og selv-utviklet programvare med maskinlæring.

Maskinvare fjernes nå fra Model Y og 3 også i Europa

Nå er denne endringen snart aktiv i Europa og Midt-Østen da det er varslet at Model Y (som gjør det særdeles bra i Norge) og Model 3 skal leveres uten radar. Tesla sier endringen vil være gjeldende for biler produsert i april i år.

Tesla startet endringen først i USA i mai i fjor da de startet leveringen av de samme to bilene under radar.

Som vi meldte den gang:

“I kunngjøringen sier Tesla at det er Model 3 og Model Y som er først ute med å gå over fra radar til “Tesla Vision”, og samtidig så advares bilførere om at teknologien vil ha noen begrensninger i begynnelsen. Det er over de siste månedene at Tesla har snakket om en overgang for sin Autopilot og “Full Self-Driving”-teknologi, målsetningen er å gå helt over til å bruke datasyn basert på kameraer og ikke en fremovervendt radar. Nå begynner altså bilprodusenten å fjerne radar helt på nye Model 3 og Y som produseres fremover i USA.”

Annonse


“Det er blant annet “Autosteer” og “Smart Summon” som påvirkes av dette valget, og ifølge Tesla selv så vil overgangen medføre at “Autosteer” nå begrenses til en makshastighet på 120 km/t og minimumsavstand til bilen foran økes. “Smart Summon” og “Emergency Lane Departure Avoidance” vil på sin side være deaktivert ved leveranse inntil videre.”

Ingenting forsvinner lover Tesla:

Samtlige av de andre autopilot-funksjonene vil fungere som før.

De vil måtte begrense dette også i Europa den første tiden

Tesla kommer altså igjen til å begrense funksjonaliteten litt på disse bilene til de er klare til å gjenopprette full støtte via programvareoppdateringer som sakte skal rulles ut.

Det er snakk om auto-styring som begrenses til maksimalt 129 km/t, noe som ikke er et problem i Norge, men samtidig økes minimum distanse-kravet for bilen foran, ved cruise control-følge.

Annonse