galaxys22ultraproblemer
Galaxy S22 Ultra var sirup-treg, spesielt før oppdateringen som kom sent i februar, men visse eiere erfarere fremdeles problemer med at samtalelyden kuttes.

Annonse


KOMMENTAR: Hva feiler det Galaxy S22 Ultra?

Jeg ble nærmest sjokkert da jeg første gang testet Samungs nye flaggskip som koster fra 13 490 kroner.

Vi kommer tilbake med tester, men dette er våre foreløpige erfaringer

For prisen får man en stor og meget god skjerm innpakket i et lekkert design, men hvordan står det egentlig til med Samsung sin versjon av Android?

Dette er ingen test av enhetene (jeg tester også S22+ som så langt har vært en langt mer hyggelig opplevelse), for de kommer senere, men da redaksjonen ble kontaktet av en norsk S22 Ultra-kunde som opplever både treghet og at telefonen sporadisk kuttet samtaler tenkte vi at det kunne være greit å supplere til dette før den endelige testen foreligger.

Uansett, dette forklarer leseren:

“Telefonen ble forhåndsbestilt tidlig og jeg fikk den nesten to uker før lansering. Da jeg tok telefonen i bruk opplevde jeg skjermproblemer, treghet, høyt batteriforbruk og feil med at telefonen bryter lyden mitt i en samtale.”

Annonse


Jeg kan skrive under på at det var store problemer før den første oppdateringen kom. Jeg har ikke testet S22 Ultra nok etter oppdateringen som kom til å konkludere om tregheten er fikset, men før den ble oppdatert føltes det ut som at den store skjermen ble drevet av fem år gammel maskinvare: berøring og gest-bruk hang langt etter noe som kommer ekstra tydelig frem på en så stor mobil. Jeg testet så S22+ uten oppdatering, og fant at den ikke hadde disse problemene i det hele tatt – jeg vil anslå at bruken var minst 60 prosent smidigere på lillebror.

Opplevde nesten alle feil som er mulig

Jeg kan ikke si jeg har opplevd batteri-svinn som leseren som kontaktet oss, og jeg har faktisk ikke utført en eneste samtale over mobilnettet da jeg 99 prosent av tiden bruker Messenger, men her er kundens erfaringer:

“Telefonen mistet også kontakt med Telenors mobilnett ganske ofte: de som ringte meg fikk til svar at abonnenten ikke var tilgjengelig, dette til tross for at telefonen min hadde godt signal og bl.a. mottok SMS. Fordi jeg fikk telefonen så tidlig bestemte jeg meg for å drøye litt og se om Samsung ville slippe en oppdatering når det nærmet seg slippdato den 25. februar. Dagen kom, og som jeg håpet så kom det også ny fastvare denne dagen.

Jeg oppdaterte mobilen, nullstilte den, og satte dessuten opp alt uten bruk av backup for å være sikker på at det ikke kunne oppstå feil. Etter ny fastvare har jeg ikke hatt problem med skjermen, og telefonen virker litt mer optimert, men ikke optimalisert som en mobil 15 000 kroner bør være. Batteri-forbruket er ganske høyt, og jeg tenker en telefon i den klasse burde vare litt lengre.”

Samtaler kuttes selv etter oppdateringen

Om samtaleproblemene beskriver kunden at mobilen kutter all lyd midt i samtalen, og at det varer i 10 til 15 sekunder. Kunden opplevde også problemer da han snakket med Samsung kundeservice:

“Heldigvis fikk supportmedarbeideren oppleve dette også. Det som er enda verre er at telefonen plutselig blir utilgjengelig for innkomne samtaler, og innringer får beskjed om at abonnenten ikke kan nås. Dette skjer flere ganger i døgnet”, forklarer han og legger til at det eneste som hjelper er omstart.

Kunden har konkludert med at han ikke har noe annet valg enn å sende mobilen tilbake til butikken og lenket til Samsungs forum der det er flere som opplever det samme.

Erfarer du noen av de samme feilene?

Annonse