googleprivacysandbox
Google skal i løpet av flere år rulle ut "Privacy Sandbok" for blant annet å stoppe kryss-sporing utført av annonsører.

Annonse


Android fjerner kryss-sporing som iPhone – hva gjør Facebook nå?

Google sier de nå skal stoppe muligheten til apper på Android, og der de kan på web-en, å kryss-dele personinformasjon, noe som er en del av årsaken, foruten TikTok, til at Facebook har det så tøft for tiden.

Google har avslørt “Privacy Sandbox”

Avsløringene kommer fra Google selv, men det er ikke avslørt når selskapet skal rulle ut personvern-forbedringene, bare at det vil ta flere år. Selskapet samarbeider blant annet med Snapchat og Rovio for å få på plass den nye måten å gjøre ting på.

Planen er altså å styrke personvernet ved å gjøre det vanskeligere for annonsører å spore brukere på tvers av apper.

Google hinter også til at Apples måte å gjøre det på kun gir en illusjon av sikkerhet, som påpekt i deres egen undersøkelse.

Annonse


Stopper kryss-sporing

Selskapet sier at det vil ta flere å fullføre det de omtaler som en “Privacy Sandbox” på Android, der målet er “introdusere nye og mer private annonse-løsninger. Disse funksjonene vil begrense deling av brukerdata med tredjeparter og operere uten kryss-app identifisering, inkludert annonse ID-en”, skriver de.

I motsetning til Apples løsning som spør om man vil spores eller ikke, skal Googles sandboks-løsning begrense slik sporing som standard i tillegg til å tilby nye måter å tilby mobil-annonsering, visstnok uten at det går på personvernet løs.

Dette er Googles nye strategi som de skal utarbeide i løpet av de kommende årene:

Annonse