Annonse


Far Cry 6 Vaas: Insanity er best hvis du er en Vaas-fan

Tiden har kommet for lanseringen av det første nedlastbare innholdet til det nå litt over en måned gamle Far Cry 6. Vaas: Insanity er den først i rekken av tre nedlastbare innhold som hver vil omhandle en av fiendene fra tidligere spill i Far Cry-serien. DLC-episodene er kronologiske i rekkefølgen og begynner – kanskje ikke overraskende hvis du leser tittelen på artikkelen – med Far Cry 3 sin ikoniske slemming, Vaas Montenegro etterfulgt av Pagan Min fra fireren, og til slutt Joseph Seed fra Far Cry 5.

Vaas: Insanity lanseres i morgen, 16. november og vil være gratis for alle som har sesongpasset. Ellers kan det kjøpes utenom så lenge du eier Far Cry 6.

Plutselig ikke så åpen verden

Som sagt så er det endelig Vaas sin tur til å oppleve rampelyset.  Vi styrer Vaas og oppgaven vår er å komme oss ut av hodet hans – sånn passe bokstavelig. Annet enn i Psychonauts så har jeg lite erfaring med å være inne i andres sinn, men noe som fort blir tydelig er at vår titulære hovedskurk turned hovedperson ikke har det mest åpne sinnet. Med det mener jeg ikke at han ikke er åpen for nye erfaringer – enda han sikkert ikke er det heller – men at spillverdenen føles veldig liten og begrenset, spesielt i forhold til grunnspillet Far Cry 6 som har mer enn nok boltreplass.

Til gjengjeld har han et ganske interessant sinn med flyvende hai og andre kuriositeter.

Vaas: Insanity er nemlig nesten mer å regne som et frittstående spill bygd på samme spillmotor som Far Cry 6 enn nedlastbart innhold til spillet. Både karakterer og kart er helt annerledes. Det eneste som forbinder DLC-en med grunnspillet er at man kan låse opp diverse belønninger i hovedspillet ved å klare spesifikke ting i DLC-en.

Annonse




Kartet i Vaas: Insanity er i tillegg mye mer tomt for ting å gjøre. Du har i det store og hele tre tydelig merkede veier å gå – som du må gå for å klare spillet – med litt fiender strødd rundt for å gjøre livet mer surt for deg. Det kan hende jeg rett og slett har litt for høye forventninger, men jeg syns de burde utnyttet mulighetene til Far Cry 6 bedre ved å legge ned litt mer innsats i å bygge en ordentlig verden til DLC-en.

Roguelite?

Der hovedspillet Far Cry 6 er et ganske standard open world-spill med mye frihet, mye å gjøre og kanskje viktigst ingen nevneverdige konsekvenser ved å dø, er Vaas: Insanity det stikk motsatte. Dør du i DLC-en dør du nemlig på ekte. Neida, men Vaas dør faktisk når han, ja, dør. Det eneste du beholder er noen få oppgraderinger du kan kjøpe for penger du tjener på å drepe fiender og finne kister.

Denne måten å designe gameplayet på står i kontrast med hvordan hovedspillet er. Det trenger selvfølgelig ikke å være noe negativt at utviklerne prøver seg på noe annerledes, men akkurat her blir det bare til en litt rar blanding av nytt og gammelt. Et av de definerende egenskapene til et roguelite er jo at banen blir tilfeldig generert hver gang du dør, noe som sørger for å holde spillet ferskt og spennende, men i Vaas: Insanity er det bare én bane, ett kart og én plassering for alt av sideobjektiver.

Det jeg prøver å si er at opplevelsen fort blir gammel. Når du først starter spillet er alt nytt og spennende – hvor er jeg, hva skal jeg, hva venter meg – men etter å ha spilt gjennom det en gang blir gangene etter det bare rutine, om litt vanskeligere.

Fordelen med en stor åpen verden er valgfriheten og hvor mye man kan gjøre. Fordelen med roguelite er at det alltid vil være en ny opplevelse som venter. Vaas: Insanity velger bort fordelene og beholder heller det negative.

Oppgaven i spillet er å samle tre deler av et sverd. For å finne disse tre delene må du finne ut hvor de er først – noe som ikke er så vanskelig siden veiene er tydelig markert på kartet. På veien vil du møte på en haug med fiender. Disse er ikke vanskelig å ta ut med pistolen du starter med, men du kan låse opp andre våpen ved å gjennomføre visse utfordringer som – utrolig nok – handler om å drepe fiender. Når du har samlet disse tre bitene er det en stor kamp, og du har vunnet. Har du sviktende korttidshukommelse eller liker å gjøre det samme om igjen og om igjen, kan du kaste deg inn i en ny runde med akkurat det samme, bare at fiendene er noe vanskeligere.

Mest for den historieinteresserte

Det er nok ikke så vanskelig å gjette, men Vaas: Insanity var ikke årets spillopplevelse for min del. Jeg forventet egentlig ikke at det skulle være det heller, så ingen skade skjedd. Dette nedlastbare innholdet føles som sagt tidligere mest som noe som burde vært et frittstående spill for de som er over middels interessert i Vaas sin historie og hvem han er som person. Det er dessverre ikke jeg.

Men det er akkurat der Vaas: Insanity skinner; det utdyper og utfyller om Vaas sitt liv og levne og gir deg mulighet til å utforske bakgrunnen for hvem han er. Det er samme skuespiller her som i Far Cry 3, og han gjør en minst like god jobb. Hvis dette er noe som interesserer deg vil nok opplevelsen bli bedre enn hvis du forventer noe som ligner mer på Far Cry 6.

Helt avslutningsvis så kan det selvfølgelig hende at Ubisoft har omfavnet Vaas sin kjente monolog om galskap – “Insanity is doing the exact… same fucking thing… over and over again expecting… shit to change…” – men jeg vet ikke om jeg vil gi dem ære for å ha tenkt så langt.

Far Cry 6 Vaas: Insanity er best hvis du er en Vaas-fan
Vi konkluderer
Leservurdering6 Vurderinger
4.1
+
Mye historie og informasjon
God historiefortelling
Ikke så verst visuelt
-
Repetetivt
En veldig lite åpen åpen verden
Lite potensial for gjenspilling
5.5

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse