iphonelanseringprisøkning
Self multipliserte lanseringsprisen med endringer i det lokale bruttonasjonalproduktet for å komme frem til prosentendringene siden sommeren 2007.

Annonse


Siden 2007 har iPhone blitt 47 prosent dyrere i Norge, men det er ingenting mot dette landet

Vi her i Norge har ikke tilgang til sol, sommer og strender hele tiden, ei heller byer av gull, men i det minste har ikke iPhone-prisen gått opp 110 prosent.

I Norge har prisen økt med nesten 50 prosent og vi er derfor over snittet i prisøkning

Det er Self som har laget et interessant kart som viser hvor mye dyrere iPhone har blitt i ulike land siden lanseringen i 2007, og selv om Norge “kun” har økt med 47 prosent er det mye sammenlignet med USA der økningen kun er 12 prosent, for ikke å snakke om New Zealand der den er 1 prosent rimeligere siden lanseringen.

I Irland har prisene falt med 29 prosent fordi de lokale inflasjonsratene økte kjappere enn iPhone-prisen.

Self

Dette gjelder også andre land:

Her er den andre enden av skalaen.

Slik har de beregnet

Merk at Self har justert bruttonasjonalproduktet, altså en generell pekepinn på hvor rikt et land er i forhold til hvor mye det drar inn totalt. Resultatet er for de fleste land at kjøpekraften har økt, og at prisøkningsnittet er som følger:

En iPhone koster i dag 1299 kroner mer, for alle mennesker i verden, enn siden lanseringen med justert bruttonasjonalprodukt.

Self

Også i Kina (7 prosent) og Russland (2 prosent) er iPhone billigere siden Steve Jobs annonserte produktet i januar 2007 for så å lansere mobilen sommeren samme år.

iPhone 13 er 81 prosent dyrere i snitt totalt for alle land, enn den første iPhone-modellen

Self

Se kartet.

Annonse