Brillene forsterker lyd- og synsinntrykk. Illustrasjonsbilde

Annonse


Facebooks neste hardware-lansering kommer idag, et springbrett til “full augmented reality”

Facebook og Ray-Ban sier ganske tydelig at de lanserer smarte briller idag 9. september. Ray-Ban annonserte igår et bilde av et par briller og datoen “09.09 2021” pluss teksten “sign up now to get your release notification”, men selskapet sa ingen ting mere enn det. På Ray-Bans hjemmeside lover de at “this is one story you’re going to want to follow”, en klar referanse til Facebook Stories.

Et springbrett til “full augmented reality”

Kunngjøringen sammenfaller med tilsynelatende teaservideoer fra Facebooks Mark Zuckerberg og VR- og AR-head Andrew Bosworth. Innleggene er tilsynelatende designet for å vise fysisk aktivitet og allværsscenarier.

Facebook har kalt brillene som er utviklet i samarbeid med Ray-Bans moderselskap EssilorLuxottica, et springbrett til “full augmented reality”. Zuckerberg bekreftet i juli at brillene er Facebooks neste maskinvarelansering, men kunngjorde den gang ingen dato. Han presiserte at brillene ville “ha ikonisk Ray-Ban-design og de lar deg gjøre ganske smarte ting”.

Forsterker syns- og lydinntrykk

Brillene er en del av et større Facebook-initiativ for å bygge briller som forsterker syns- og lydinntrykkene. Men de vil ikke ha funksjoner som vi vanligvis forbinder med AR-briller – som for eksempel muligheten til å projisere bilder inn i miljøet. Facebook sparer sannsynligvis også sin nevrale armbåndsteknologi – som de anser som fremtidens AR-interaksjon – til en senere lansering.

Annonse