US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har innledet etterforskning av Teslas Autopilot. Elleve krasj med parkerte førstehjelpskjøretøy har resultert i 17 skader og ett dødsfall siden 2018.
Krasjer i mørket
De fleste hendelsene har funnet sted etter mørkets frembrudd. Krasjscenene har inkludert kontrollforanstaltninger som for eksempel førstehjelpsbiler med blålys, lysende retningsangivende piler og oppsatte kjegler. De involverte kjøretøyene er alle bekreftet å ha hatt aktivert enten Autopilot eller Traffic Aware Cruise Control.
NHTSAs Office of Defects Investigation
Office of Defects Investigations foreløbige etterforskning er sentrert om Autopilot i modellene Y, X, S og 3 fra 2014 til 2021. Det omfatter rundt 765 000 Tesla’er. Ulykkene fant sted mellom januar 2018 og juli iår.
Føreren har hovedansvaret
Autopilot holder bilen sentrert i kjørefeltet og opprettholder hastigheten når den er aktiv i sitt “Operational Design Domain” (ODD). Det er imidlertid ikke et fullt selvkjørende system. Føreren har fortsatt hovedansvaret for “Object and Event Detection and Response” (OEDR); altså å identifisere og reagere på hindringer, kjøretøyer og “ugunstige manøvre” fra andre sjåfører.
Autopilot er ofte blitt misbrukt av sjåfører som er tatt i å kjøre i beruset tilstand og også i å ha hatt seg i baksetet mens de ruller nedover motorveien.
Annonse
Etterforskningen vil i tillegg vurdere OEDR for kjøretøyer i Autopilot-modus og ODD der Autopilot-modusen er funksjonell. Den vil også undersøke medvirkende omstendigheter og lignende ulykker.
NHTSAs Office of Defects Investigation
Vil ha strengere forskrifter
NHTSA undersøkte og frikjente i 2016 Tesla for det første Autopilot-relaterte dødsfallet. Siden har byrået undersøkt dusinvis av hendelser der Autopilot har vært involvert. NHTSA har beordret bilprodusentene å rapportere hendelser som involverer semi- eller helautonome kjøresystemer innen 24 timer etter at de har fått kjennskap til dem.
Tidligere iår oppfordret National Transportation Safety Board NHTSA til å utarbeide strengere forskrifter for autonom kjøring og henviste til Tesla:
Tesla rullet nylig ut en beta av Level 2-Autopilot som hevdes å ha full selvkjøringsevne. Gjennom å frigi systemet bruker Tesla offentlig vei til å eksperimentere under begrenset tilsyn og krav til rapportering.
Robert Sumwalt, National Transportation Safety Board
Radaren fjernes til fordel for kameraer
Tesla bruker et kamerabasert system, datakraft og noen ganger radar til å beslutte hvordan bilen skal opptre. Radaren har vært plaget av “falske positive” signaler og Tesla fjerner den til fordel for kameraer. Systemet skal ha hatt problemer med parkerte utrykningskjøretøy og vinkelrette lastebiler.

Flere kilder, bl.a. NPR
Annonse