ITER fusjonsreaktor.
Hjertet i fusjonsreaktoren vil være verdens største magnet. Den står vertikalt i midten av illustrasjonen.

Annonse


Verdens sterkeste magnet kan løfte et hangarskip. Blir “hjertet” i fusjonsreaktor

Den sterkeste magneten i verden skal være i stand til å løfte et hangarskip. Nå er den på vei til Frankrike hvor den blir hovedkomponent i en fusjonsgenerator.

Simulerer solen

Central Solenoid-magneten er 18 meter høy og veier 1000 tonn. Den skal være kjernen i en fusjonsgenerator hvor dens intense magnetfelt skal holde ekstremt opphetet plasma på plass under temperaturer på mangfoldige titalls millioner grader.

International Thermonuclear Experimental Reactor (ITER) kan betraktes som en sol-simulator hvor forskerne vil forsøke å få til kjernefusjon. Det er samme prosess som driver Solen og alle de andre ildkulene på himmelen som vi kaller stjerner. 

Gravitasjon/magnetisme måles i Tesla

Den intense varmen som prosessen resulterer i, skal om det lykkes, brukes til å produsere elektrisk kraft. 

For å få en idé om styrken i Central Solenoid kan vi sammenligne med andre magnetfelt:

Styrken i et magnetfelt måles i Tesla-enheter (T). Styrken på jordens magnetfelt er mellom 0,000025 og 0,000065 T alt ettersom, ifølge National Oceanic and Atmospheric Administration. Hvor sterkt dette magnetfeltet ville virket på deg om det var snakk om søsterkraften gravitasjon, kan du enkelt sjekke ved å gå opp på badevekten og titte på tallene som dukker opp der. La oss si 75 kilo. 

Annonse


280 000 ganger sterkere enn jordens magnetfelt

En sterk kjøleskapsmagnet sies å ha en styrke på rundt 0,01 T. MR-maskiner som rutinemessig brukes på sykehus, har en styrke på mellom 1,5 og 3 T. Disse er i stand til å tiltrekke seg metallstoler og gjenstander tvers over rommet.

Central Solenoid vil nå en magnetisk feltstyrke på 13 Tesla – det vil si rundt 280 000 ganger sterkere enn jordens normale magnetfelt. Om du som veier 75 kilo ble utsatt for en slik kraft, hadde lårmuskulaturen din måttet takle en kropp på 21 millioner kilo.

Kan løfte et hangarskip

Magneten ble produsert av General Atomics – et amerikansk forsvarsindustriselskap spesialisert innen kjernefysikk – i samarbeid med ITER.

I en uttalelse sa ITER og General Atomics at støttestrukturene som skal holde magneten på plass må tåle krefter som er “det dobbelte av skyvekraften i en romskip under utskytning. Den magnetiske kraften er sterk nok til å løfte et hangarskip seks meter opp i luften”.

Fusjonsenergi er ren

Dr. Michael Mauel, plasmaekspert ved Columbia University, sier: “Levering av den første ITER Central Solenoid-modulen er en milepæl i utviklingen av fusjonsenergi og i vår evne til å bygge høyenergiske superledende magneter.”

Videnskapsmenn har i flere tiår forsket på fusjonsenergi. Fordelene med fusjonsenergi er at den er ren, den avgir ingen klimagasser og drivstoffet som trenges, deuterium, også kalt “tungt hydrogen”, er en stabil isotop av hydrogen som finnes i sjøvann. Fusion er et av de få potensielle alternativene vi har for storskala karbonfri energiproduksjon. Får vi det til kan vi produsere all den energi vi trenger.

Driftstemperatur: 150 millioner grader

Fusjonsenergi har også den fordelen at en eventuell nedsmeltning av en reaktor ikke vil resultere i annet enn at prosessen stanser av seg selv, det til tross for de utrolige driftstemperaturene på rundt 150 millioner grader Celsius.

Men kjernefysisk fusjon er vanskelig å opprettholde. Det innebærer oppvarming av deuterium og hydrogen til de danner et plasma som må kontrolleres slik at det ikke berører veggene i reaktoren.

Største fusjonsreaktor i verden

ITER skal stå ferdig i 2025 og vil bli den største fusjonsreaktoren som hittil er bygget. Målet er at den skal bli den første fusjonsreaktoren som produserer mer energi enn den tilføres. Planen er å produsere 500 megawatt energi utfra en tilførsel på 50 megawatt.

Problemet med fusjonsreaktorer har så langt vært at vi tilfører mer energi enn vi får ut. ITER er en del av forskningskappløpet for å overvinne denne hindringen.

Annonse