Annonse


TEST: Ratchet & Clank: Rift Apart er startskuddet for neste generasjon – 10 av 10!

Ratchet & Clank: Rift Apart setter en ny standard for hva som er mulig når de største talentene i bransjen får tilgang til den nyeste maskinvaren først. Tiden er kommet til å oppleve hva den “nye” PS5 kan, og alle aldersgrupper er inviterte.

Rift Apart er en fargeglad berg- og-dalbane

De snakket om SSD-hastigheten. De hypet opp GPU-en, CPU-en og lyd-motoren. De lanserte konsollen, og ikke i nærheten av alle som ønsker å vurdere dette for seg selv kunne handle en, men det er ikke før nå dette er et virkelig problem. Så bra er dette spillet.

Ratchet & Clank: Rift Apart er som å spille en Pixar-film.

Det har vært mye snakk, og det har vært ditto mye venting, fremdeles for mange av dere, og med Insomniacs nye Ratchet & Clank-spill til Playstation 5 har vi omsider fått svar på hva Playstation 5 er i stand til. Så bra er Rift Apart at de som ikke har en Playstation 5 nå som spillet er lansert, ikke bør lese lenger. Det vil for mange være for vondt. Andre vil finne hjelp i noen som har en PS5.

Spillbarhet

Vi roer ned litt bittelitt før vi igjen befinner oss i grafikk-tåka, for vi må snakke om spillbarheten og vi må snakke om underholdningsfaktoren.

Annonse


Jeg har liten kjennskap til serien. Liten i denne sammenheng er 0 prosent utover en 10 minutter test av det forrige spillet i serien, som kan lastes ned gratis og som fremdeles tar seg bra ut. Uansett

Rift Apart er av typen spill som starter lovende, men som utrolig nok fortsetter å levere når du tror høyden av underholdning er nådd – gang på gang.

Rift Apart er en altoppslukende spill-opplevelse alle vil elske.

For det første er våpen-arsenalet overraskende stort for å være et spill av denne typen, og oppgraderingene per våpen så mange at man vil fortsette bare for å se hvor effektiv man kan bli – for ikke å snakke om at det er underholdende bare på måten man hopper unna og sklir rundt på et par svevende roller-blades som kan akselereres opp til rakket-hastigheter med DualSense-kontrolleren som har trykkfølsomhet på triggerne, men ikke alle effektene kjent fra demo-spillet som følger med konsollen er inkludert, dessverre.

Det hjelper veldig at man blir bedre om man gir ikke gir opp, for spillet gir deg få “handouts”, men ber deg pent prøve igjen, og igjen. Det er en teknikk i spillet som premierer deg med gameplay-lykke som Doom-serien klarer når du endelig har seiret. Advarsel: stor-fiendene er vanskeligere enn du tror på de to vanskeligste nivåene.

Utviklerne har dessuten gjort alt vi elsker: våpen og karakteren oppgraderes automatisk ettersom du fortsetter å bli en bedre spiller, samtidig som du kan handle nye våpen, ammo og helse. Ikke mens du er ute på eventyr, men mellom oppdragene. Hver gang du tar knerten på noen samler du delene deres, og det er akk så avhengighetsskapende å “collect’em all”.

Det fantastisk morsomme er at spillet premierer deg om du bruker de korrekte våpnene til korrekt tid og aller best: kombinerer dem. Det er nemlig et meget kreativt utvalg våpen å finne, samtidig som hagla er utrolig-kjempe-moro å bruke mot de svært mekaniske robotene som mister deler alt etter hvor du skyter og hva du skyter med – en av favorittene er den elektriske skyteren; skyt en motstander, og gi de andre i nærheten støt samtidig.

Nei, nei, du skjønner ikke: det ser så bra ut.

Grafikk

Det passer vanligvis ikke å inkludere hvordan verdenen er fordelt, under grafikk, men denne gangen er et lite unntak. Årsaken er at etter hva vi erfarer så er dette det første spillet som utnytter den utrolig kjappe SSD-en i Playstation 5, og det merkes.

Sony snakker om at lastetiden er på under ett sekund, og det er vi enige i: det er ett sekund med hakking, om ikke enda mindre, når man flyr til en ny planet.

Dette er ikke en åpen verden, i stedet flyr man til forskjellige planeter. Selv om det ikke føles som en åpen verden, oppleves den mer som det fordi det ikke er noen lastetider. Man er altså aldri i en heis, men alltid i en film-frekvens mellom oppdragene. Du kan i mindre grad velge deg side-oppdrag, men i hovedsak er dette en lineær opplevelse. Ikke alle spill må være åpne verdener, men som i God of War 2018 utnytter Insomniac denne måten å designe spill på til det ypperste og maksimerer fortellingen.

Utover dette er det ingen lastetid mellom noen film-sekvenser, eller nye univers; selv ikke når man “roller-blader” på tog-skinner svevende over neon-lys, ørken-landskap og alien-univers. Det utrolig her er at det visuelle aldri forringes. Det er aldri en tekstur eller effekt som ikke er nøyaktig der den skal og må være for å skape en cinematisk opplevelse dette er.

Vi startet faktisk testen med ray tracing 60 FPS-modus, men fikk beskjed om å endre til 30 FPS for den beste opplevelsen.

De første timene vi brukte i 60 FPS modus var nok til å grafikk-imponere, men det var ikke før vi aktiverte 30 FPS-modus med “fidelity”-grafikk-kvalitet at vi endelig kunne konkludere at interaktiv grafikk nå er veldig nærme kvaliteten på en Pixar-film.

Det første man legger merke til er… alt. Samtlige objekter har teksturer og et detaljnivå vi aldri har sett tidligere, alt sammen lyssatt på en måte som tar maks utnyttelse av ray tracing og fantastisk animasjonsarbeid.

Selv om vi foretrekker 60 FPS (selv om det ser pent ut, er det spillbarheten som tvinger deg tilbake, og fordi det kan gå kjapt er 60 FPS viktig), er det imponerende at spillet kan tegne mange fiender samtidig, store som små, samtidig uten at FPS-en forringes selv med “fidelity”-modus påslått.

Lyd

Med Sonys Pulse 3D-hodesett er det lett å høre at dette er en lydproduksjon av dimensjoner. Kombiner dette med den avanserte Tempest lydmotoren i Playstation 5 som lekende lett produserer 3D-lyd som imponerer, så vet man at dette blir moro.

Men som med alt annet er det bare ett nivå av hva man kan få til. Hva om man også hadde et solid soundtrack og gode stemmeskuespillere og et perfekt effekt-bibliotek for alt man kan drepe, knuse og hoppe på? Vel, da har man en totalpakke som også leverer i verdensklasse, utrolig nok.

Har du konsollen, men mangler Sonys hodesett, anbefaler vi å skaffe dem for signatur-opplevelsen.

Kjøp den OLED TV-en du har ønsket deg først som sist.

Konklusjon

Rift Apart får oss til å bli skikkelig nyskjerrig på hva Playstation 5 er i stand til. Er Rift Apart et unikt spill som har maksimert maskinvaren tidlig i levetiden av den nye maskinen, eller har de bare pirket borti hva PS5 er i stand til?

Spillet er ikke originalt i grunnideen, i stedet har Insomniac tatt alt de har lært etter ti-år og i bransjen og skutt blink med Sonys nye konsoll.

Uansett hva fremtiden bringer beviser studioet at man ikke bare må trylle med maskinvaren for å rent teknisk levere noe imponerende, men man må også levere en pur spill-glede pakket inn i en fortelling som ikke skremmer noen, men som underholder alle.

TEST: Ratchet & Clank: Rift Apart er startskuddet for neste generasjon – 10 av 10!
Vi konkluderer
En utrolig verden med grafikk, lyd og spillmoro i en pakke vi aldri før har opplevd setter standarden for alle spill som lanseres på de nye konsollene fremover.
Leservurdering0 Vurderinger
0
+
En verden som imponerer og som er en glede å oppleve på alle måter
Grafikk, animasjon og lyd vi ikke har opplevd før
Tilfredsstillende oppgraderinger og variert gameplay
En morsom historie som passer for alle
-
Det er så vanskelig å skaffe en PS5
10
Ratchet & Clank: Rift Apart er et must

Annonse