McLaren Artura.
Den nye McLaren Artura hybrid-superbilen blir første med innebygde sensorer i dekkene.

Annonse


Pirelli putter trådløs sensor inn i McLarens nye cyber-dekk

Når McLaren Artura kommer på veien senere iår, vil den være skodd med verdens første “Cyber ​​Tire”. Dekkene kommer fra Pirelli og har sensorene innebygd i dekkets konstruksjon. Normalt sitter de i bilens hjul, men Pirelli har bygget sensorene som overvåker trykk, temperatur og akselerasjon inn i selve dekket.

Nå kan dekket og bilen snakke sammen

Nå har vi teknologien til å installere en sensor i selve dekket og på den måten integrere den i bilen. Du kan sette inn en sensor og legge inn en app koblet til et dekk, men dette er ikke en dialog mellom dekket og bilen. Med McLaren Artura blir vi de første som fullt ut integrerer en dekksensor med bilens elektronikk. 

Piero Misani, Pirelli

Kan dele informasjon med andre biler

Vi gjorde et ganske ambisiøst valg da vi sette en sensor i dekket. Det er her vi får optimal informasjon.

Corrado Rocca, Pirelli

Rocca og Misani ser et potensiale for at dekket skal kunne samle data om veiforholdene og dele dem med andre biler. Pirelli demonstrerte ideen om et cyberdekk som for eksempel kan advare andre biler om fare for vannplaning. 

Bilen vet at vinterdekk er på

For første gang vet bilen nøyaktig hvilket dekk som er montert og hvilke egenskaper det har. Det betyr at også alle de andre elektroniske systemer i bilen vet det.

Corrado Rocca

Selvforsynt med energi

Dekkene kommuniserer med resten av McLaren Artura via Bluetooth Low Energy. Og lavt energiforbruk var en prioritet for Pirelli, det betyr at dekkene kan settes i stand til å konvertere kinetisk energi til elektrisitet og bli selvforsynt, men foreløbig er sensoren batteridrevet – og den veier omtrent 10 g.

Dette har vært en stor utfordring. Artura er en 330 km/t-bil med sentripetalkraft over 3500 G.

Corrado Rocca

Kilde:

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse


Annonse