Samsung
Samsung har en rekke nye modeller som de håper skal ta tilbake tapte markedsandeler. Foto: Samsung

Annonse


Smarttelefoner: Samsung lekker til kineserne

I årets første kvartal klarte ikke Samsung å holde sin posisjon i fire av verdens store smarttelefonmarkeder. Spesielt falt Samsungs andeler i enorme markeder som Indonesia, Filippinene, Thailand og Vietnam hvor selskapet oppnådde en andel på 19 prosent i perioden januar–mars. Det er en nedgang fra 22 prosent på samme tid året før.

Salgsvekst i fire land: 27 millioner telefoner

De fire nasjonenes samlede smarttelefonmarked hadde en vekst på 34 prosent, tilsvarende 27 millioner enheter. Blant de fire landene har Indonesia størst vekst med en økning på 41 prosent i forhold til fjoråret. Deretter følger Filippinene og Vietnam.

Kinesiske produsenter opp og frem

Den sørkoreanske teknologigiganten inntok annenplassen etter kinesiske Guangdong Oppo Mobile Telecommunications Corp som sikret seg en markedsandel på 22 prosent som er en økning på én prosent fra fjoråret. I likhet med flere andre kinesiske smarttelefonprodusenter har Oppo systematisk spist andeler i internasjonalt strategiske markeder. Som resultat er de idag verdens fjerde største smarttelefonmerke etter Apple, Samsung og Xiaomi.

Kinesiske Vivo Communication Technology Co ble nummer tre med en markedsandel på 16 prosent. Xiaomi Corporation tok fjerdeplassen med 13 prosent, mens Realme ble nummer fire med 11 prosent. Apple havnet på sjetteplass med seks prosent av markedet i de fire sørøstasiatiske landene.

Annonse


Tyve prosents vekst tross tapte andeler

Samsung tapte andeler, men hadde tyve prosents vekst i salget av smarttelefoner i de samme landene. Tross veksten i salget falt Samsungs inntekter fra 20,2 prosent ifjor til 17,5 prosent iår. Samsung var også det eneste av de fem største i dette markedet som hadde en nedgang i aksjekursen.

I løpet av det siste året har Samsung lansert mange nye modeller i store markeder. I januar kom flaggskipet Galaxy S21 til lavere pris enn tidligere toppmodeller. I mars lanserte selskapet Galaxy A-serien på mellomnivå. Samsung forventer at de nye modellene vil øke markedsandelen betydelig.

Annonse