Markus Winkler, Unsplash
Et fåtall aksepterer ubegrenset sporing. Foto: Markus Winkler, Unsplash

Annonse


Nye tall: iOS 14.5 gjør det mulig, men slår folk av sporingen?

Inntil utrullingen av iOS 14.5 har Facebook og andre som lever av å spore og kartlegge folks interesser og bevegelser, kunnet stole på at Apples Identifier for Advertiser har skaffet den informasjonen de behøver for å kunne målrette reklame. 

Facebooks bekymringer berettiget

Etter iOS 14.5 må mobilapper be oppgraderte brukere om tillatelse til å samle sporingsdata. Det er forventet lav aksept av sporing – og det vil i tilfelle påvirke mobilannonse-industrien over hele verden.

IOS 14.5 kom tidlig i forrige uke. Funksjonen har en hovedinnstilling som regulerer om apper kan be om tillatelse til å spore deg eller om hver app kan tilpasses individuelt (at du for eksempel kan la en bestemt app spore deg, men ikke andre).

Nå kommer de første tallene på hvor mange brukere som velger å aktivere sporing, og det ser ut til at Facebook og andre reklamefinansierte selskapers bekymringer er berettiget.

Annonse


Amerikanerne mer restriktive enn verden forøvrig

Ifølge statistikk fra Flurry Analytics som hver dag oppdaterer påmeldingsfrekvensen samt andelen brukere som åpner for begrenset sporing, har tre prosent av amerikanerne og fem prosent av alle brukere slått av sporing fullstendig. Men selv om de fleste er åpne for å la noen apper spore dem, sier de nei til de fleste. I USA sier brukerne bare ja til å bli sporet i fem prosent av tilfellene, mens det samme tallet globalt er tretten prosent.

Kilde: Flurry

Annonse