Argo AI
Argo SDS på veien. Foto: Jared Wickerham/AI Argo

Annonse


Ny sensor for selvkjørende biler kan se enkeltfotoner av lys 400 meter unna

Argo AI hevder å være betydelig nærmere sikker teknologi for å sende autonome kjøretøy på veiene. Argo har laget en lidar-sensor som skal ha rekkevidde på 400 meter – lenger enn noen annen tilsvarende sensor. Bak Argo står selskapene Ford og Volkswagen.

LIght + raDAR = LIDAR

Lidar bruker lys på tilsvarende måte som radar bruker radiobølger. Ved å sammenligne tidsforsinkelser og frekvensforskyvning (doppler) i utsendt og reflektert lys fra fysiske objekter, bestemmes avstand og bevegelse til objektet som reflekterer lyset. 

Argo Self-Driving System (SDS) oppdager objekter på større avstand med større presisjon, hevder selskapet. Det kan oppdage fjerne objekter med lav refleksjonsevne (mindre enn én prosent lys) selv om natten, og skanner miljøet fotorealistisk. Argo hevder også at SDS kan håndtere plutselige overganger i lysnivåer – for eksempel når et kjøretøy kommer inn i eller forlater en tunnel – og at det oppdager små, bevegelige gjenstander og dyr.

I og med at SDS er oppmerksom på omgivelsene uansett når på døgnet, kan systemet trygt betjene biler i byer, forsteder og på motorveiene, alt ifølge Argo. 

Annonse


Argo Self-Driving System tar oss til et helt nytt nivå av selvkjøringsteknologi.

Bryan Salesky, adm. dir. Argo

Kostnadseffektiv enkeltsensor 

Argos Lidar er basert på et Geiger-system som skal være i stand til å oppdage enkeltfotoner av lys. Systemet er basert på en kostnadseffektiv enkeltsensor designet for storskalaproduksjon.

Teknologien kan snart være på plass kommersielle Ford- og VW-biler. Ford har planer om å lansere robottaxier og varebiler neste år. Volkswagen har et noe lenger tidsperspektiv.

Continental og AEye hevder at de jobber med en sensor med rekkevidde på opptil en kilometer, men den er ikke ventet i produksjon før tidligst 2024.

Kilde: Argo AI

Annonse