Sony planlegger å kjøpe opptil for opptil 15 milliarder kroner.
Sony planlegger å kjøpe opptil for opptil 15 milliarder kroner.

Annonse


Sony skal doble antall solgte PS5 og vil kjøpe tilbake egne aksjer for 15 milliarder kr

Sony har uttalt at de nå ønsker å kjøpe tilbake egne aksjer for 1,8mrd USD, nesten 15 milliarder norske kroner, dette kommer etter at selskapet har levert omsetningstall som lå under estimater fra analytikere.

Vil doble antall solgte PS5-konsoller

Driftsresultatet i forrige kvartal var 66,5 milliarder yen, mot 74 milliarder yen som var estimatet blant analytikere. Sony har i samme periode solgt 3,3 millioner PlayStation 5-konsoller, som gir en total på 7,8 millioner for regnskapsåret, dette er faktisk et noe høyere salgsvolum sammenlignet med forrige generasjon. Økonomisjef Hiroki Totoki har sagt at han forventer omtrent å doble salget det kommende året med et mål på 14,8 millioner enheter.

PS4 fortsatt mest innbringende

Sony så spillsalget overbelastet det siste året av å være hjemme-etterspørsel og satte nye høyder for abonnenttillegg til PlayStation Plus-tjenesten. Men det sliter med komponentmangel som hindrer produksjonen av den nyeste konsollen, som ble lansert i november. Markedssporere som Japans Famitsu har rapportert at det store flertallet av Sonys spillinntekter fremdeles kommer fra spill på forgjengeren PlayStation 4. 

Sony drar fortsatt inn mer penger på PS4 innhold enn de gjør på PS5.

Mer konservative estimater fremover

Den japanske elektronikkgiganten presenterte et konservativt estimat for regnskapsåret som avsluttes i 2022, og spår driftsinntektene til 930 milliarder yen (rundt 70 milliarder kroner) med en forventning om at inntekter på deres flaggskipprodukter innen spill, musikk og bildesensorer. Driftsinntektene for regnskapsåret som nettopp ble avsluttet var 971,9 milliarder yen (rundt 73 milliarder kroner).

På vei opp

Sonys aksjer har steget siden et fall i mars 2020, hovedsaklig er dette drevet frem av økningen i spill og mobil. Selskapet planlegger å kjøpe tilbake opptil 2,02% av aksjen med 200 milliarder yen (rundt 15 milliarder kroner) som er satt til side for dette formålet.

Konsernets bildesensordivisjon fikk et løft fra den vellykkede lanseringen av Apples nyeste iPhone-generasjon til tross for tapet av Huawei Technologies Co. som var en annen stor kunde.

Nye markedsledere 

Smarttelefonsalget har hatt en rask stigning, spesielt på Huaweis hjemmebane i Kina, men de nye vinnerne er selskaper som Oppo og Vivo, som kanskje ikke nødvendigvis bruker så mye på komponenter. Xiaomi Corp.s nyeste flaggskip Android-enhet, Mi 11 Ultra, er bygget rundt en Samsung-kamerasensor, som illustrerer økende konkurranse i en sektor Sony tradisjonelt har dominert.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse