Analytikere hos TrendForce har sett at etterspørselen etter 55″ OLED-TVer og større, har økt blant. En av grunnene er en økning i prisen på LCD-TVer, som har gjort OLED-TVer mer attraktive.
60″ vil stå for 17,7 prosent
I år tror TrendForce at salget av 55″ TVer vil stå for 20 prosent av det totale TV-salget, mens 60″ vil stå for 17,7 prosent. Salget av 55″ tror de blir det samme som i fjor, mens 60″ får en økning på 3,3 prosent sammenlignet med fjoråret.
Tidligere år har ikke 60″-salget økt med mer enn 1-2 prosent. OLED TVer har tradisjonelt vært fire ganger dyrere enn LCD-produkter, men gapet minker. I slutten av i fjor var UHD OLED-TVer bare 2,2 ganger dyrere enn LCD på grunn av økende LCD-priser.
De største blir større
Samlet sett stikker de fem største TV-produsentene Samsung, LG, TCL, Hisense og Xiaomi som av med 60 prosent markedsandel. I år forventer TrendForce at de fem selskapene skal stå for 62 prosent av salget.
TrendForce forventer at OLED-salget vil nå 6,76 millioner enheter i år, en økning på 72 prosent. Totalt forventer de at salget av TVer vil nå 223 millioner enheter. Både EM i fotball og OL i Tokyo skulle skjedd i fjor, men ble utsatt til i år. Det blir to viktige faktorer som kommer til å spille inn.
Annonse
Annonse