Dette er de to beste spillene til Xbox Series X og Playstation 5 akkurat nå

controlultimateedition
Control fra 2019 og God of War fra 2018 er begge storoppdaterte for sine respektive konsoller og leverer fremdeles fantastisk underholdning mens vi venter på "den nye generasjonen" spill.

Nok en lansering av en ny konsoll-generasjon har kommet og gått, og jeg må si jeg føler det er litt tomt.

Control Ultimate Edition er fett på den store skjermen, men vi ønsker oss et tredje grafikkvalg

For hadde det ikke vært for ganske så robust bakoverkompabilitet og det faktum at konsollene er nærmere et PC-design enn noen sinne (det gjør FPS- og oppløsningsforbedringene hurtigere å få på plass), så hadde lanseringen av de nye konsollene vært ekstra kjip.

Vi vet alle at de har ray tracing og mye kjappere SSD-ytelse som er kjappere enn de fleste PC-er, men uten nye AAA-spill som drar nytte av maskinvaren (Spiderman Miles Morales er en slags 1,5 grafikk for PS5), så må vi lete i biblioteket for å finne gull. Og gull er det, men vi må spole noen år tilbake.

Annonse

Control Ultimate Edition (som inkluderer DLC-ene The Foundation og AWE) kjører i 60FPS med 1440p-oppløsning og 4K ut på Xbox Series X, mens i ray tracing-modus (Graphics Mode) så nås 40FPS med 1440p oppløsning og 4K ut.

PS: Ray tracing-moduset aktiverer gjennomsiktighet og refleksjoner.

Control er braksuksessen alle fremdeles snakker om

La oss starte med det kanskje mest omtalte spillet de siste fem årene, i det minste innen grafikk: Control med ray tracing.

Få hadde trodd at lanseringen august 2019 skulle bety en rekke oppgraderinger og nye versjoner, men samtidig “så lenge siden” (i underholdningsbransjen) fortsette å imponere i 2021.

Hovedgrunnen til at Control er et fantastisk spill er ikke en gang grafikken, men den vanedannende måten spillbarheten oppleves i kombinasjon med et brettdesign der man bør utforske intuitivt, i stedet for systematisk, for den største innlevelsen.

Control er aller best med gamepad (responstiden er kuttet på de nye konsollene, spesielt DualSense, noe som gir enda bedre kontroll), ingen tvil om det, og derfor er også opplevelsen på en stor TV med HDR en flott oppgradering fra å spille på en PC-skjerm, selv om man kanskje har en stor en koblet til FPS-monsteret.

Jeg kan med en gang avsløre at jeg uten tvil, og det er ikke konkurranse en gang, foretrekker 60 FPS-modus i stedet for ray tracing-modus, men her er også mitt store spørsmål: hvorfor ikke gi mulighet til å aktivere et “4K” 60 FPS ray tracing-modus der sistnevnte detaljnivå nedjusteres?

Miles Morales til PS5 er det aller beste eksempelet på hvordan man kan få det beste av begge verdener – er det mulig i et stort åpen-verden-spill, er det mulig i et lukket kontorlandskap-spill som Control.

Faktum er at lavere RT-kvalitet i bytte mot 60 FPS er veldig uvanlig, dessverre.

Uansett er Control Ultimate Edition en super-fin opplevelse på en stor TV, og det er faktisk verdt å betale for å spille igjennom igjen med 60 FPS, så får vi bare håpe at utgaven oppdateres med en RT og 60 FPS som kombo.

God of War er absolutt fabelaktig i 60 FPS og et sylskarpt detaljnivå

Det neste spillet som er en fantastisk enspiller-opplevelse fremdeles, og spesielt på PS5 med oppdateringen, er God of War som fremdeles også ser utrolig flott ut selv på PS4.

Siden lanseringen våren 2018, har spillet blitt hyllet for på fantastisk vis revolusjonere spill-serien som Control også har fantastisk gameplay, men som i enda større grad drar nytte av herlige myke 60 FPS hvert sekund av hver slåsskamp.

For i God of War, går det som alle vet veldig hardt for seg, og vi kan ikke komme på en tittel som fortjener 60 FPS mer enn dette mesterverket.

God of War kjører i 60 FPS, 4K (2160p) “checkerboard” oppløsning som gir et flott detaljløft for tekstur-arbeid som fremdeles imponerer.

Konsollene er imponerende – hva kan de gjør med de nye grafikkmotorene?

Den gratis God of War 2018-oppdateringen til PS5 er gull verdt og det har aldri vært en bedre grunn til å vende tilbake om man er så heldig å eie en Playstation 5.

Spillet er en flott opplevelse som leger rastløsheten noe frem til lanseringen av Ragnarok en gang i løpet av året, men neppe før sommeren.

Men litt tilbake til starten: det er alltid like skuffende med konsoll-lanseringer der det er manko med eksklusive AAA-spill.

Selv om så er tilfellet også i år, er det et stort plaster på såret at de aller beste spillene fra den forrige generasjonen er enda bedre å spille nå mens vi venter på de neste generasjonens-spill.

Annonse
Annonse