nordmenndingser
Rett under 10 prosent av de spurte nordmennene i undersøkelsen sier at de alltid er på søken etter nye teknologiprodukter.

Annonse


Er du en av de åtte prosentene som kaster deg over all ny teknologi?

“Ny programvare, smarte hjem og digitale assistenter. Hvem er de forbrukerne som stiller seg først i køen når det gjelder ny teknologi?”.

Over 350 000 personer spurt

Det Spør YouGov som prøvde å finne ut av nettopp dette i en ny undersøkelse:

“YouGov har undersøkt 25 markeder over hele verden for å finne ut hvem som tar i bruk teknologi. Undersøkelsen er basert på mer enn 370 000 intervjuer med forbrukere om deres vaner og holdninger i forbindelse med bruken av teknologi.

Hvitboken inneholder også en dyptgående analyse av seks land, som undersøker smarthjem-enheter i USA, bærbare teknoenheter i Storbritannia, 5G i Frankrike, digitale assistenter i Tyskland, TV i India og smarttelefoner i Indonesia.”

Annonse


De som bruker ny produkter først tror at teknologi kan være med på å løse alle problemene til mennesker

Videre heter det at “early Adopters av teknologi er en lukrativ gruppe for alle i teknologisektoren ettersom denne gruppen (per definisjon) vil være den første til å kjøpe nye produkter. Men i tillegg til det er de også mer tilbøyelige enn den gjennomsnittlige forbrukeren til å kjøpe etablert teknologi.”

Undersøkelsen avslører at den harde kjernen av de aller mest teknologi-glade mener at:

  • «Teknologi forandrer livet mitt til det bedre.»
  • «Jeg tror på at det finnes en teknologisk løsning på alle menneskehetens problemer.»

“Teknoentusiastene i Norge er i overveiende grad yngre, de er menn, og de har en høyere disponibel inntekt enn den generelle befolkningen.”

Det er altså en rekke land med i undersøkelsen, men hvor kjapt hopper nordmenn på nye ting? YouGovs undersøkelse avslører at “8 prosent sier at de alltid er interessert i å bruke nye teknologiske produkter, og 7 prosent sier at de aktivt søker etter nye teknologiske enheter og tjenester så snart de kommer på markedet.”

I Norge er der 70 prosent av denne gruppen menn:

For å ha en referanse mot andre land, så er prosentdelingen slik:

“Dataene våre viser at knapt en femtedel (18 prosent) av forbrukerne i de 25 markedene er Early Adopters av teknologi – hvorav 9 prosent sier at de aktivt søker etter nye enheter og tjenester, og 9 prosent sier at de alltid er interessert i å bruke nye teknologiske produkter så snart de kommer på markedet.”

Det viser seg også at 58 prosent av dingse-entusiastene “alltid leser produktanmeldelser før de kjøper noe”, ifølge YouGov sin undersøkelse.

Kilde:
YouGov pressemelding

Annonse