“Ny programvare, smarte hjem og digitale assistenter. Hvem er de forbrukerne som stiller seg først i køen når det gjelder ny teknologi?”.
Over 350 000 personer spurt
Det Spør YouGov som prøvde å finne ut av nettopp dette i en ny undersøkelse:
“YouGov har undersøkt 25 markeder over hele verden for å finne ut hvem som tar i bruk teknologi. Undersøkelsen er basert på mer enn 370 000 intervjuer med forbrukere om deres vaner og holdninger i forbindelse med bruken av teknologi.
Hvitboken inneholder også en dyptgående analyse av seks land, som undersøker smarthjem-enheter i USA, bærbare teknoenheter i Storbritannia, 5G i Frankrike, digitale assistenter i Tyskland, TV i India og smarttelefoner i Indonesia.”
Annonse
De som bruker ny produkter først tror at teknologi kan være med på å løse alle problemene til mennesker
Videre heter det at “early Adopters av teknologi er en lukrativ gruppe for alle i teknologisektoren ettersom denne gruppen (per definisjon) vil være den første til å kjøpe nye produkter. Men i tillegg til det er de også mer tilbøyelige enn den gjennomsnittlige forbrukeren til å kjøpe etablert teknologi.”
Undersøkelsen avslører at den harde kjernen av de aller mest teknologi-glade mener at:
- «Teknologi forandrer livet mitt til det bedre.»
- «Jeg tror på at det finnes en teknologisk løsning på alle menneskehetens problemer.»
“Teknoentusiastene i Norge er i overveiende grad yngre, de er menn, og de har en høyere disponibel inntekt enn den generelle befolkningen.”
Det er altså en rekke land med i undersøkelsen, men hvor kjapt hopper nordmenn på nye ting? YouGovs undersøkelse avslører at “8 prosent sier at de alltid er interessert i å bruke nye teknologiske produkter, og 7 prosent sier at de aktivt søker etter nye teknologiske enheter og tjenester så snart de kommer på markedet.”
I Norge er der 70 prosent av denne gruppen menn:
For å ha en referanse mot andre land, så er prosentdelingen slik:
“Dataene våre viser at knapt en femtedel (18 prosent) av forbrukerne i de 25 markedene er Early Adopters av teknologi – hvorav 9 prosent sier at de aktivt søker etter nye enheter og tjenester, og 9 prosent sier at de alltid er interessert i å bruke nye teknologiske produkter så snart de kommer på markedet.”
Det viser seg også at 58 prosent av dingse-entusiastene “alltid leser produktanmeldelser før de kjøper noe”, ifølge YouGov sin undersøkelse.
Kilde:
YouGov pressemelding
Annonse