Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple mener at denne pære-logoen, som nærmest ikke ser ut som en pære, er for likt deres eple. (Ill.: Russel Monson)

Apple mener denne pærelogoen er for lik deres eple

Pærer og epler.

Kokke-appen Prepear har en pære som logo. Det er for likt epler, mener Apple som nå drar selskapet inn i en juridisk process over det hele.

Ligner ikke på Apples logo i det hele tatt

Ifølge Apples advokater er logoen for lik selskapets egen, noe som kan forvirre kundene og «forårsake utvanning av særegenheten» til Apple-logoen.

Problemet oppstod da Prepear startet arbeidet med å registrere logoen som rettmessig eier.

pear
Denne ligner da ikke på Apples logo. Bilde: Prepear

Det er mange som ikke skjønner hvorfor Apple bruker tid på dette

Etter at det mektige selskapet gikk etter medgrunder Russell Monson selskap, startet han en underskriftskampanjeSave the Pear from Apple! End Apple’s Aggressive Opposition of Businesses with Fruit Logos«) som i skrivende stund har over 22 000 signaturer med mål om 25 000.

Kampanjen ble startet for seks dager siden, så det målet når de lett.

Apple håper å stoppe logo-registreringen – Prepear sier de er klare til å kjempe

Monson beskriver opplevelsen av å bli forsøkt stoppet av Apple som skremmende, og poengterer at selskapet kun har fem ansatte og ikke har råd til å holde juridiske prosesser gående i en evighet som Apple.

«Vi forsvarer oss mot Apple ikke bare for å beholde logoen vår, men for å sende en klar melding til store teknologiselskaper om at mobbing av små bedrifter har konsekvenser,» forklarer medeier Natalie Monson.

Kilde:
MacRumors

Stikkord: Apple