Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Å overlate RAM-håndteringen til GPU-en i Windows 10 2004 kan i verste fall gi litt dårligere ytelse, men har ikke mye å si fra eller til med 2060 og 2080 ti i en stasjonær. (Ill.: Nvidia)

Gir den nye Nvidia-funksjonen noen ytelsesforbedring?

Spill: Kun marginalt bedre.

GPU-planlegging gir skjermkortet kontroll over RAM-styringen, men gir det noen ytelsesøkning?

Funksjonen ble lansert forrige uke:

Det er ofte lite å hente om selskapene ikke skryter masse

Som regel hører vi masse fra PR-avdelinger verden rundt i teknologibransjen, ofte kun ved mindre prosen-økninger, så det at vi aldri hørte det samme om GPU-planleggingen som nettopp ble introdusert i Windows 10 mai-oppdateringen via den nye Nvidia-driveren, lovte aldri godt.

Overclock 3D testet med og uten funksjonen (2080 ti og 2060) aktivert under grafikkinnstillingene i Windows. De testet i forskjellige oppløsninger, såvel som med DX12, 11 og Vulkan grafikk-API-er.

Konklusjonen er som følger

Dessverre er det «marginalt» bedre ytelse å hente her, ifølge testerne. Forskjellene er ofte på mindre enn 15 FPS, og det er ikke mye i spill som World War Z som allerede når over 200 FPS.

Gears 5 taper faktisk FPS med funksjonen på, men som Overclock 3D nevner kan dette skyldes en aktiv AI som oppfører seg annerledes i hver kamp, og derfor kan være mer intensiv for CPU-en under visse forhold.

Spørsmålet er om GPU-er i laptoper kan vinne på dette, eventuelt kort som er tregere enn 2060, som tross alt ikke er noen sinke selv om det er det rimeligste RTX-kortet.

Vi lurer på om Battefield V hadde tjent på dette i sine tidlige versjoner, da det ofte var problemer med sporadiske FPS-bølgedaler.

Kilde:
Overclock 3D

Stikkord: geforce, nvidia, Spill