Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Xbox Series X sin Velocity-plattform byr på mange teknologi-nyheter, og selv om den har kraftigere CPU og GPU på papiret, mener maskinvareekspert at PS5 er bygget smartere for kjappere overføringer. (Ill.: Microsoft)

– Derfor er Playstation 5 bedre enn Xbox Series X

Spill: Dette er grunnen til at piksel-ytelse ikke spiller noen rolle.

Xbox Series X har en CPU som er fra 1,02x til 1,10x kraftigere enn den i Playstation 5, men det forteller ikke hele historien ifølge denne maskinvareeksperten.

Playstation 5 kan bli kjappere i praksis

Også GPU-en er kraftigere med 1,4x større GPU-areal enn PS5 sine GPU-kjerner, men PS5 kjører minst 1,2x kjappere enn Series X under en rekke tilfeller ifølge James Prendergast som har analysert de to systemene nå som vi vet hva som driver dem.

Slik er Xbox Series X bygget opp:

Xbox Series X har dårligere RAM-oppsett, ifølge ekspert

Prendergast mener også at RAM-oppsettet til Sony er mye smartere:

«Series X har 2,5GB reservert for OS-et, og vi vet ikke hvor mye PS5 reserverer for slikt, men det spiller ingen rolle: Xbox SX har 7,5GB RAM @ 560GB/s for spill før konsollen må senke den effektive båndbredden til mindre enn hva PS5 kan bruke.»

«SX nytter en snitt-miks RAM-båndbredde som alltid er mindre enn hva PS5 kan by på. Uansett har Xbox Series X en ulempe når det kommer til mer RAM-intensive spill.»

Merk også at SSD-en til PS5 er så kjapp at den trolig vil fungere mer som RAM.

Konklusjon

Prendergast går virkelig dypt langt inn i det tekniske, så ønsker du et skikkelig dypdykk anbefaler vi å lese kilden som lenket til under.

La oss uansett ta for oss oppsummeringen:

«Tallenes tale er tydelig: PS5 har båndbredde og I/O-silisiumet på plass for å optimalisere dataoverføringen mellom alle forskjellige data- og lagringselementene, mens SX har noen mindre optimale løsninger», mener han.

Han skryter også av lydbrikken i PS5 virkelig vil avlaste CPU-en i større grad enn hva Xbox Series X trolig blir i stand til.

«Kontrasten er at SX har en større GPU, men grunnet alle de tekniske løsningene som implementeres for å tegne spill i lavere oppløsning enn den endelige oppløsningen som vises spilleren, spiller det da egentlig noen rolle at den kan dytte flere piksler?»

Uansett hvem som vinner kampen om spillernes gunst, er det ingen tvil om at de to nye konsollene fra Sony og Microsoft er den største oppgraderingen på mange, mange år – trolig også i nyere konsoll-historie.

Kilde:
James Prendergast

Stikkord: playstation, Spill, xbox