Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Grafikk er en ting, men det mest spennende er hvor mye bedre Microsoft kan gjøre opplevelsen ved å forbedre alle aspekter av spillopplevelsen. (Ill.: Microsoft)

Xbox Series X er proppfull av ny teknologi – dette skal gjøre opplevelsen unik

Spill: Det handler om langt mer enn grafikk.

I tillegg til å avsløre spesifikasjonene til maskinen har Microsoft et langt blogg-innlegg om all den nye teknologien som skal sørge for en mer sømløs interaksjon mellom TV, gamepad og maskin for å levere mer enn bare bedre grafikk.

Forbedringene i Xbox Series X er mange, men vil de føre til en nevneverdig forbedret opplevelse?

Det er såpass mye å ta for seg her, så i stedet for å liste en haug med teknologier og merkevarer, lister vi dem opp under de korrekte delene av opplevelsen.

Først bør vi nevne Xbox Velocity Architecture da den er et viktig knutepunkt for mange av teknologiene i systemet.

XVA Plattformen inneholder fire komponenter:

  • Spesialdesignet NVMe SSD
  • Maskinvare-støttet dekomprimering
  • DirectStorage API
  • Sampler Feedback Streaming (SFS)
Grunnpilarene. Bilde: Microsoft

Ytelse

AMD RDNA 2 – 12 teraflops datakraft

AMD Zen 2 er AMDs spesialdesignede CPU-plattform med fire ganger bedre ytelse enn Xbox One X.

DirectML – Xbox Series X sin maskinvarelæring for smartere AI, bedre animasjoner og «mye bedre visuell kvalitet».

Auto Low Latency Mode (ALLM) for støttede enheter – allerede tilgjengelig på Xbox One. Sørger for automatisk å nytte TV-ens kjappeste oppdateringsfrekvens.

Parallel Cooling Architecture er viktig for å holde temperaturen kjølig, spesielt fordi CPU-klokkehastightene er statiske. Samtidig mener Microsoft at konsollen er støysvak og effektiv.

Sampler Feedback Streaming (SFS) er også en del av Xbox Velocity-plattformen som gjør det mulig å laste inn spill i RAM med finkontroll slik at teksturer kun lastes når GPU-en trenger det for opplevelsen. Som Microsoft forklarer vil dette hjelpe mye med 4K-teksturer da de bruker 8MB minne per del.

Variable Rate Shading (VRS) styrer GPU-en dit det er mest shader-arbeid å utføre når det er nødvendig. Minimal utviklerstøtte må til for å dette på plass og frigir dessuten GPU-en uten å forringe den visuelle kvaliteten.

Grafikk

GPU Work Creation gjør det mulig å nytte GPU-en til mye mer uten CPU-hjelp, takket være en maskinvare, fastvare og shader-compiler. Ifølge Microsoft vil dette hjelpe utviklerne og designere å skape grafikk som er nærmere deres originale visjon for spillet.

Hardware Accelerated DirectX Raytracing (DXR). Den store oppgraderingen av grafikken, ved å levere realistiske skygger og refleksjoner, kommer fra ray tracing som nå sakte men sikkert nærmer seg allemannseie med skjermkort som er dyre, men ikke helt unna mange gamere økonomisk sett. Xbox Series X og Playstation 5 vil for alvor gjøre grafikkteknologien allemannseie, noe som vil innebære økt innovasjon fra spillstudioene som vil bli tvunget til å implementere stadig mer imponerende effekter. Vi forventer at vi enda ikke har sett noe i nærheten av hva teknologien kan levere, men fra og med sommeren 2021 bør vi ha en klarere ide. Konsollen har en spesialdesignet GPU designet med DirectX ray tracing i tankene.

Mesh Shading handler om å «dramatisk øke ytelsen og bildekvaliteten om scenen inneholder mange komplekse objekter». Microsoft nevner et asteroide-belte og en eng med blomster som eksempler på opplevelser som vil ta seg bedre ut og yte bedre.

Native Resolution øker oppløsningen til utvalgte Xbox One-spill slik at de kan kjøres i ekte 4K selv om de ikke ble opprinnelige skapt for det.

Optimized for Xbox Series X-spill er titler som tar i bruk de unike egenskapene til Xbox Series X med kjappere lastetid, bedre grafikk og opp til 120Hz-oppdateringsfrekvens.

SDR to HDR Conversion blir spennende å teste da teknologien har som formål å skape HDR-bilder av spill som ikke er laget for det uten at utviklerne må involveres og uten at CPU, RAM eller GPU må belastes.

Variable Refresh Rate (VRR) i kombinasjon med HDMI 2.1 gjør det mulig for skjermen å tegne innholdet like kjapt som konsollen kan tegne det, noe som gir en mykere bilde (tenk G-Sync – dette er allerede støttet på PC). Microsoft jobber med TV-produsentene for å sørge for at økosystemet er klart for dette.

Lyd

Project Acoustics er et prosjekt Microsoft Research har jobbet med i over ti år. Teknologien sørger for lyd og fysikk til å fungere bedre sammen, også i VR, og er allerede i bruk i flere AAA-spill. Teknologien nytter ikke CPU-en og frigjør den derfor til andre oppgaver som GPU-en. Unity og Unreal-støtte er allerede inkludert. En ny «spesialdesignet lydmaskinvare-blokk» i Xbox Series X gjør det enklere for utviklerne å utnytte dette i Series X.

Spatial Audio leverer 3D-lyd og støtter Dolby Atmos, DTS:X og Windows Sonic. Series X har maskinvarelyd, spesiallaget for konsollen for bedre lyd og ytelse.

Lagring

DirectStorage er et helt nytt I/O-system spesiallaget for SSD-en i Xbox Series X sin maskinvare-dekomprimering. Funksjonen frir CPU-en fra å måtte kjøre mange kall for å strømme spillet uten hakking. CPU-en kan derfor jobbe med ting som simulasjoner.

Hardware Decompression (en del av Xbox Velocity-plattformen) gjør det mulig å krympe størrelsen på spill og samtidig fjerne CPU-ens typiske jobbing med lagring. Dette ved å fjerne overhead som vanligvis er tregere ved kjøring av programvare-dekomprimering (altså utpakking av spillinnholdet mens man spiller for å spare diskplass). Ingen CPU-kjerner behøver å gjøre denne jobben noe som gjør at CPU-en kan fokusere på smartere AI og slike ting.

Intelligent Delivery reduserer spillenes installasjonspakker ved å kun laste ned delen av spillet man trenger. På den måten sparer man diskplass på SSD-en.

Quick Resume er en ny teknologi, og en del av Xbox Velocity-plattformen som gjør det mye kjappere å hoppe inn i en og flere spill der du forlot dem.

Smart Delivery laster ned kun den versjonen av spillet som er nødvendig for din konsoll, uansett generasjon.

Xbox Series X Storage Expansion Card er bygget i samarbeid med Seagate og lagrer 1TB og er endel av Xbox Velocity. Eldre spill kan fremdeles spilles via USB 3.2-harddisker men selvsagt uten samme hastighetsforbedring.

Input

Dynamic Latency Input (DLI) gjør det mulig å forbedre responstiden fra kontrolleren til konsollen ytterligere ved at utviklerne synkroniserer spiller-input i spillet.

Latency leverer en bedre oppleleve ved bruk av kontrolloeren ved å korte responstiden. Dette kombinert med kjappere skjermoppdateringer vil levere en opplevelse nærmere en spill-PC.

Xbox Wireless Protocol er uendret og derfor vil all eksiterende Xbox One-kontrollere støttes av Xbox Series X.

Den nye kontrolleren:

Kilde:
Xbox

Stikkord: Spill, xbox