Hopp til navigasjon Hopp til innhold
VW ID.4 lanseres sent i 2020. Arbeidsnavnet for SUV-en var ID. CROZZ. (Ill.: VW)

Dette er VWs første el-SUV, og den lanseres i år

Møt ID.4. ID.3 på norske veier allerede i sommer.

VW mener «ID.4 med rommelig interiør og lang rekkevidde er som skapt for norske forhold og bilpreferanser».

Du vil se ID.3 på norske veier i sommer

I pressemeldingen skryter selskapet at ID.4 bare er starten på el-strategien fremover, og det tviler vi ikke på: selskapet fulgte opp ID.3 kjapt med denne, men de har problemer med ID.3. Det skal bli spennende å se hvordan de løser ID.4.

Uansett er planene å lansere ID.4 i Europa allerede på tampen av året:

«Den elektriske strategien til Volkswagen har startet som planlagt. I 2019 nådde selskapet viktige milepæler, for eksempel med verdenspremiere og produksjonsstart av ID.3. Markedslanseringen av ID.-familien er Volkswagens øverste prioritet i 2020, og de første ID.3 1st vil bli å finne på norske veier i sommer.»

Dette er det viktigste med ID.4, ifølge VW

La oss først ta for oss hva VW mener det viktigste å vite om deres nye SUV er, blant annet opp til 500 km rekkevidde:

  • ID.4 følger ID.3. Den andre modellen i ID.-familien blir ID.4, den første helelektriske familiebilen fra Volkswagen
  • Elektriske proporsjoner. ID.4 utnytter fordelene i den elektriske modulære plattformen til fulle: Korte overheng og lang akselavstand gir et svært rommelig interiør
  • Lang rekkevidde. Takket være førsteklasses aerodynamikk og stort batteri får ID.4 en rekkevidde på inntil 500 km (WLTP)
  • Miljøvennlig og bærekraftig. Produksjonen av ID.4 er karbonnøytral gjennom hele verdikjeden
  • 33 milliarder euro investeres innen 2024. Volkswagen sikter mot å bli global markedsleder på elektrisk mobilitet, og målet er nå å produsere 1,5 millioner elektriske biler innen 2025 – betydelig mer enn tidligere planlagt

Bakhjulstrekk først

«Det aerodynamisk finslipte eksteriøret til ID.4 er en perfekt innramming for den revolusjonerende MEB-arkitekturen: Fronten er kort, akselavstanden er lang, noe som gir suverene plassforhold innvendig. Fører og passasjerer i ID.4 tar plass i et luftig og lyst interiør, som kalles «Open Space», forklarer VW.

En 4×4-modell kommer senere:

«I første omgang kommer ID.4 med bakhjulstrekk, men senere også som en kraftfull elektrisk firehjulstrekker. Høyvoltbatteriet er plassert under kupéen, noe som sikrer et lavt tyngdepunkt og en jevn vektfordeling mellom akslene.»

Bilen styres kun med berøring:

«Cockpiten i ID.4 har en klar struktur, og betjenes nesten utelukkende med touch-funksjoner og intelligent, naturlig stemmestyring. Volkswagens første elektriske SUV vil ha et høyt nivå av sikkerhetsteknologier, og den vil være fullt tilkoplet til Internett. Bilen skal som ID.3 produseres i Zwickau-fabrikken, og blir karbonnøytral gjennom hele verdikjeden.»

VW starter med batteriproduksjon om fire år

Fra 2024 skal VW produsere egne battericeller, en svært viktig brikke og noe som må på plass for å kunne bære elbil-strategien i mange tiår fremover:

«Også innen utvikling, testing og produksjon av battericeller har Volkswagen tatt viktige initiativ. Fra starten av 2021 bygges en batterifabrikk i Salzgitter med årlig kapasitet på 16 GWh. Produksjonsstart er planlagt i begynnelsen av 2024. Til dette prosjektet har Volkswagen opprettet et fellesforetak sammen med det svenske selskapet Northvolt.»

Kilde:
VW pressemelding

Stikkord: Bil, vw