Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Flere bedrifter og virksomheter har den siste uken opplevd dataproblemer som skyldes 20 års gammelt latskap. (Ill.: Pixabay )

Utviklere hjemsøkes av år 2000-problemet – 14 000 parkeringsautomater må oppdateres manuelt

Årsaken? Latskap.

I 1999 fantes det en reell frykt for at datasystemer ville slutte å fungere etter overgangen til år 2000.

Datasystemer som benyttet seg av tosifret dato-systemer risikerte kollaps fordi maskiner kunne tolke 1. januar 2020 (01/01/00) som den første dagen i 1990.

Hurtigfiks straffet seg

Overgangen til det nye årtusenet førte ikke til like store problemer som mange hadde fryktet. Verden hadde heldigvis forberedt seg på overgangen.

Men i 2020 kommer Y2K-problemet tilbake som et spøkelse, og hjemsøker utviklere. Grunnen? I forbindelse med år 2000-problemet hadde mange utviklere valgt å gå for en «quick fix», noe som nå i ettertid viser seg å ikke gå ustraffet hen.

Trøbbel i New York

Parkeringsautomater i New York er blant systemene som er rammet av den 20 år gamle feilen. Automatene har siden nyttår ikke vært i stand til å akseptere kortbetalinger på grunn av utdatert programvare. New Yorks Department of Transportation må nå, manuelt, oppdatere 14 000 parkeringsautomater, én etter en. Problemet har fått navnet «Y2k2X».

Spill krasjet

Wrestling-spillet WWE 2K20, utviklet av studioet 2K, ble også rammet av feilen. Da 2020 var et faktum, opplevde spillere at WWE 2K20 krasjet under oppstart. Oppmerksomme spillere kunne via sosiale medier tipse andre spillere om at det fantes en løsning på problemet. Ved å endre datoen til 31. desember 2019 var problemet borte.

Utsatte problemet i 20 år

Latskap er én av årsakene til at utviklere har fått mye ekstra jobb i starten av 2020. I forbindelse med frykten for 2000-problemet valgte mange utviklere å aktivere enn hurtigfiks kalt «windowing». Istedet for å skrive om koden fullstendig, kunne utviklerne få maskinen til å behandle alle datoer fra 00 til 20, som fra 2000-tallet (til 2020), istedenfor 1900. Ca 80 prosent av maskinene som ble fikset i 1999, tok i bruk denne metoden. Det man i realiteten gjorde var altså å utsette problemet de ville løse, til 2020.

– «Windowing» var, selv under Y2K, den verste av alle løsninger fordi den bare utsatte problemet, sier Dylan Mulvin ved London School of Economics, til New Scientist.

– Et mareritt

Paul Lomax hadde ansvaret for å håndtere Y2K-feilen på vegne av Vodafone. Han kaller situasjonen «et mareritt».

– Å fikse feil i gamle systemer er et mareritt. Det er som spaghetti og ingen som skrev koden er her lenger. De antok åpenbart at systemene ville være nedlagt innen 2020. Det er akkurat som på 60-tallet – utviklere trodde heller ikke da at koden deres ville være her frem til år 2000.

Kilde:
New Scientist

Stikkord: 1999, 2000-problemet, bug, teknologi