Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Spotify er en av verdens største podcast-plattformer. (Ill.: Spotify )

Gjør deg klar for Spotify-endring

Kan være starten på en reklame-revolusjon for podcaster.

Spotify sitter på enorme mengder brukerdata og selskapet er selvfølgelig interessert i å utnytte disse dataene så mye som overhode mulig.

Det vil du nå merke i større grad fordi Spotify har bestemt seg for å tilby annonsører å kjøre målrettede reklamer underveis i avspillingen av podcaster. Siden det er snakk om målrettede reklamer, skal det i teorien bety at du blir presentert for mer relevante reklamer enn du gjør i dag.

Ny plattform

For å levere disse reklamene skal Spotify bruke noe de kaller Streaming Ad Insertion. Dette er en ny plattform som gjør det mulig å plassere reklamer inn i podcast-episoder i sanntid. Hvilke reklamer som settes inn avhenger av hva Spotify vet om deg. Med andre ord kan både alderen din, posisjonen din og hvilken enhet du bruker spille inn.

Streaming Ad Insertion er en proprietær teknologi, og det er slett ikke utenkelig at Spotify i fremtiden vil la andre podcast-plattformer benytte seg av plattformen, mot betaling selvfølgelig.

Saken fortsetter under bildet.

E ny verden for podcast-annonsører

For annonsørene åpner den nye plattformen opp for uante muligheter. Annonsørene skal kunne få oversikt over hvor mange ganger en reklame er blitt lyttet til, hvor mange personer den har nådd og anonymisert data om brukerne. Alder, kjønn, enhet og lyttevaner er elementer annonsørene kan bruke i reklamearbeidet.

Men du må være klar over dette: Spotifys reklameteknologi fungerer bare for episoder som spilles av på vanlig vis. Dersom en episode lastes ned kan ikke episoden snakke med Spotifys reklameservere lenger, dermed kan den ikke spille av personlige reklamer.

Testes på originalt innhold først

Akkurat det bekymrer ikke Spotify. Visepresident og sjef for globale reklameforretninger i selskapet, Jay Richman, sier at «veldig få» kunder faktisk laster ned episoder. Og i de tilfellene der episodene lastes ned, kan brukeren fortsatt bli eksponert for reklame. Forhåndsbestemte reklamer, som blir «hard-kodet» inn i episodene vil fortsatt fungere som før.

Teknologien blir foreløpig ikke tilgjengelig for alle. Spotify skal først bruke plattformen på sitt originale innhold, inkludert ekslusive podcaster.

Kilde:
Spotify

Stikkord: annonser, podcast, reklame, spotify