Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Denne komponenten fører til problemer for eiere av eldre Tesla-modeller. (Ill.: Rich Rebuilds / YouTube )

Denne lagringsbrikken skaper store problemer for Tesla-eiere

Du kan ende opp med å måtte betale flere titalls tusen kroner for noe som ikke er din feil.

Skjermene i eldre Tesla-modeller slutter å fungere fordi flash-minnet i bilene slites ut. Det skriver både Motherboard og Inside EV.

Den NAND-baserte flashmodulen, som heter eMMC, er innebygd i Teslas Media Control Unit. Ifølge eksperter som Inside EV har snakket med, skriver Tesla-bilene så mange logger til brikken at den rett og slett slites ut. Det i seg selv er en ventet konsekvens, men det skjer tidligere enn det burde, skriver nettstedet.

Svart skjerm og bilen vil ikke lade

Når lagringsbrikken ikke fungerer som den skal, fører det til problemer med Tesla-bilens berøringsfølsomme skjerm. Den blir enkelt og greit helt svart.

– Jeg ser dette hele tiden. Jeg eier en butikk som reparerer disse bilene og de eldre bilene begynner å vise tegn til aldring, sier Rich Benoit til Motherboard.

Han har tidligere advart om problemet i videoen nedenfor:

Ifølge Tesla-eiere som har opplevd dette fører problemet til en del utfordringer under kjøring. For eksempel kan det føre til at funksjonen som sørger for å fjerne is fra rutene ikke fungerer. Bilen vil heller ikke motta lading når denne flash-brikken er ødelagt.

Omfattende loggføring har skylda

Jashon Hughes i 057 Technology sier til Inside EV at brikken, som er på 8 GB, ikke er problemet i seg selv. Men i løpet av de siste årene har «Teslas fastvare-størrelser gått fra rundt 300 MB til den maksimale 1 GB-størrelsen»

Han legger til at brikken er designet for å minimere skader over tid. Dette gjøres ved å spre slitasjen på tvers av «ubrukte seksjoner i flash-minnet for å utvide det effektive antallet tilgjengelige skrivesykluser».

Men problemet handler om at Tesla-ens innebygde datamaskin også skriver omfattende logger til flash-minnet. Det, i tillegg til mellomlagringsdata, fører til at det «ikke er igjen noe ledig plass til å spre slitasjen for å kompensere for den omfattende loggføringen», hevder Hughes.

Kan ikke erstattes

Det fører til korrupt data, noe som igjen fører store problemer med bilen. Det er viktig å nevne at dette skjer over tid og ikke er et problem med helt nye biler. Det skal ta flere år før problemet oppstår, minimum fire år, ifølge Rich Benoit. Men fire år er heller ikke lang tid, og som Toms Hardware påpeker, er det genrelt uvanlig at flash-minnet slites ut før andre elektronikkomponenter.

Noe som gjør saken mer komplisert er at flash-brikken er loddet fast til Media Control-enheten (MCU). Derfor kan den ikke enkelt byttes ut.

Overfor Inside EV sier Hughes at å bytte ut hele MCU-systemet koster minimum 1 800 dollar (16 500 kroner). Hvis Tesla-en ikke lenger er under garanti, må kunden selv betale dette beløpet.

– Ingen grunn til å loggføre hundrevis av megabyte hver dag

På Twitter blir Musk oppfordret til å fikse dette problemet. Musk svar er at «det skal være bedre nå», uten at han utdyper dette.

Hughes er klar på hva Tesla burde gjøre.

– Tesla må skru av systemlogging på alle biler med mindre det spesifikt kreves på en utviklingsbil eller for å diagnostisere et infotainment-system på en spesifikk bil. Det er absolutt ingen grunner til å loggføre hundrevis av megabyte hver dag til en liten innebygd flash-brikke, sier han.

Kilde:
Inside EVs
Motherboard

Stikkord: brikke, flash, garanti, infotainment, lagring, nand, reparasjon, tesla