Elektronikkbransjen
Kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen Marte Ottemo.

Annonse


Nordmenn kjøper færre mobiltelefoner, men salget av dette tar helt av

Elektronikksalget opplevde et fall på tre prosent det første halvåret i 2019, sammenlignet med samme periode i fjor. Tall fra Elektronikkbransjen viser at vi kjøper færre produkter enn før og at vi kjøper dyrere modeller når vi først handler.

– Elektronikksalget i første halvår går noe ned målt mot samme periode i fjor, men da har vi ikke tatt med salgstallene for nye produkter som el-sparkesykler, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransje, Jan Røsholm.

Dyrere telefoner gjør at vi beholder den gamle

Mobilsalget falt 11 prosent. Dette har sammenheng med at vi beholder telefonene våre lenger enn før. Dette er ikke en trend bare i Norge, men også i resten av verden.

– Flere produsenter har kommet med toppmodeller som koster godt over 10.000 kroner, og da beholder folk gjerne mobilene lengre. Det har også vært noe uro i markedet, og alt dette har påvirket nordmenns kjøpsvaner, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Annonse


– Vil ha smarthøyttaler med skjerm

Derimot har salget av smarte assistenter mer enn doblet seg siden i fjor. Amazons Alexa og Google Assistant finner veien til stadig flere hjem i Norge.

– Ifølge bransjen er trenden nå at vi gjerne vil ha smarthøyttaleren også med skjerm, og salget av denne type produkter stiger mest, sier Ottemo.

Forventer kraftig økning

For første gang har Elektronikkbransjen hentet inn tall for salget av elektriske sparksykler. Det ble solgt rundt 30 000 el-sparksykler i første halvår 2019.

– Da er det snakk om både de enklere produktene som hoverboards og el-skateboards, i tillegg til el-sparkesykler, sier han, og legger til:

– Mikromobilitet er virkelig i vinden, og vi ser at det er de dyrere produktene som brukes til å komme seg enten helt til jobb eller til nærmeste kollektivtransport som øker mest. Bransjen forventer at salget av disse produktene kommer til å øke kraftig, sier Røsholm.

55″-tommeren er vinneren

I første halvdel av 2018 opplevde bransjen et fall i salget av TV-er Men nå har salget vokst med tre prosent, mender bransjeorganisasjonen. Nordmenn flest velger 55″-TV-er, men 65″ begynner å ta en stadig større del av markedet.

– Vi fortsetter å kjøpe større TV-er. 55-tommer har de siste to årene vært folke-TV-en, men i første halvår ser vi perioder hvor 65 tommer selger mest, sier Ottemo.

Denne aldersgruppen kjøper «wearables»

Salget av «wearables» er også under vekst.

 – Salget av aktivitetsarmbånd øker fra 360.000 til 440.000 enheter, mens smartklokkesalget øker fra 355.000 til 360.000 enheter, sier Ottemo. Salget fordeler seg likt mellom menn og kvinner, mens det er aldersgruppen 30-39 år hvor flest har gått til anskaffelse av smartutstyr.

Kilde:
Elektronikkbransjen (Pressemelding)

Annonse