Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Uber har brukt store summer på forskning og markedsføring - det påvirker ikke bunnlinja særlig positivt.

Kraftig nedgang for Uber-aksjen etter skuffende resultater

– En magisk pengebrenningsmaskin.

Børsnoterte Uber gikk på en kraftig smell i går da taxidelingstjenesten kunne legge frem regnskapstall som ikke tilfredsstilte investorer. Selskapet omtales i analyser som en «magisk pengebrenningsmaskin» og det hersker tvil om hvorvidt Uber i det hele tatt vil bli profitabelt i nær fremtid.

I skyggen av Lyft

I takt med økt konkurranse var det stans i inntektsøkningen Uber kunne vise til, og deres hittil største tap kvartalsmessig. Selskapet er ikke alene i taxidelingsnæringen om å bruke enorme ressurser på utvidelse og ekspansjon, og til tross for at Uber-sjefen kunne forsikre om at presset stadig blir mindre så var ikke dette noe hinder for at aksjekursen deres stupte 13 prosent da børsen åpnet for ettersalg.

Effekten var kanskje noe ekstra påvirket av at rivalen Lyft bare dagen før kunne vise til mer presentable tall – forventningene var stort sett at Uber ikke skulle ha et altfor stort avvik fra dette.

Endrer prioritet

Totalt gikk selskapet med et underskudd på litt over fem milliarder dollar i kvartalet som var, sammenlignet med 878 millioner dollar i kvartalet året før.

Selskapets administrerende direktør argumenterte dette blant andre faktorer med at de kompetitive utsiktene ser ut til å ha rasjonalisert seg siden første kvartal. Fremover er det indikasjoner om at pengebruken prioriteres mindre i retning enkel markedsføring og mer mot insentiver som kan gi økt markedsandel, ifølge BBC.

Kilde:
BBC

Stikkord: lyft, uber