laptop-3174729_1920
Greg Benz MacBook Pro-problemer ble et langt mareritt, men finn en lykkelig slutt.

Annonse


Apple brukte 86 000 kroner på å fikse «ødelagt» MacBook Pro. Det var bare ett problem…

Da fotograf og utvikler Greg Benz opplevde skjermproblemer med sin MacBook Pro leverte han den inn til Apple.

Problemet var at skjermen var helt svart, til tross for at maskinen var påskrudd – selv viftene gikk rundt, kunne han høre.

Omfattende reparasjoner

«Laptopen min feilet igjen for fjerde gang i dag. De første to hovedkort-erstatningene virket rare, men jeg ble gitt en helt ny laptop fra Apple den tredje gangen maskinen feilet. Akkurat som før var skjermen helt svart etter å ha trykket på power-knappen, og det var en svak viftelyd. Den eneste indikasjonen på at noe var i live, var at maskinen lagde en lyd da jeg plugget inn strømkabelen, samt at caps lock-lyset kunne skrus av og på. Så, etter å ha mistet ca to uker av tiden min, garanti-reparasjoner verdt 10.000 dollar (to hovedkort, nye kabler og en fullstendig maskinersatning av en maskin verdt 7.000 dollar), feilsøking fra flere Apple Genius-folk, level 1 og level 2-support fra Apple, diagnosetester i Apple Store og diagnosetester to ganger ved Apples reparasjonssenter i Texas, hva var kilden til problemene?»

Svaret er både latterlig, komisk og fantastisk:

Annonse


– Lysstyrken på skjermen var skrudd helt ned (ikke bare dimmet, men helt av), sier Benz.

Lommelykt ble løsningen

Måten det ble oppdaget på var at en Apple Genius-ansatt brukte en lommelykt for å lyse på skjermen. Da kunne personen så vidt skimte innloggingsavataren, og problemet, som hadde kostet Apple mye penger, viste seg å ikke være et problem likevel.

Benz hadde bare glemt å skru opp lysstyrken etter at han hadde skrudd den ned, noe han ofte gjorde da maskinen var koblet til en ekstern monitor.

Derfor kunne dette skje

Hvordan det kunne ta så lang tid og så mange forsøk før Apple oppdaget dette, forblir et mysterium. Og selv om det er enkelt å latterliggjøre MacBook Pro-eieren, er det faktisk flere gode grunner til at han ikke klarte å identifisere problemet, som ser ut til å skyldes en bug.

Her er forklaringen:

1: Lysstyrken når du starter maskinen er den samme som når den ble skrudd av. Hvis du gjør skjermen helt svart før du skrur av maskinen, vil både Apple-logoen og innloggingsskjermen være helt svart når den starter. Lysstyrken økes først når brukeren har logget inn.

2: Det samme gjelder hvis du kjører maskinen i gjenopprettingsmodus, så heller ikke det hjelper hvis lysstyrken er slått av.

3: Å styre lysstyrken via TouchBar er ikke mulig før etter man har logget inn.

4: Eksterne monitorer er skrudd av under oppstart og innlogging.

5: Et eksternt tastatur kan ikke bli brukt for å endre lysstyrken på innloggingsskjermen.

6: Tastaturlysene er alltid skrudd av under innlogging.

Det hele er fascinerende, og vi kan gjerne anbefale deg å lese hele historien her.

Benz skriver på sin nettside at han ikke er fornøyd med kundeservicen og stusser over at det kunne ta så lang tid før noen klarte å finne en løsning på problemet. Men han hyller den Apple-ansatte som tok i bruk lommelykta.

– Kyle, du er min helt, skriver Benz på sin egen nettside.

Kilde:
9to5Mac

Annonse