Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Nå kan Tesla-biler avdekke feil og bestille deler i forkant.

Oppdatering i det stille – nå diagnostiserer den seg selv

Kjøretøyet bestiller deler uten hjelp fra deg.

Etter at Tesla har rullet ut en programvareoppdatering i det stille så kan nå kjøretøyene deres diagnostisere seg selv for å finne ut av hvilke reparasjons- og vedlikeholdsbehov den står overfor. Informasjonen brukes til å automatisk bestille inn delene som trengs for arbeidet, slik at disse går direkte til det foretrukne servicesenteret man har.

Service er førsteprioritet

Introduksjonen av disse funksjonene er forenelige med Tesla-sjefens utsagn tidligere i år om at «service er selskapets førsteprioritet».

I den forbindelse ble det dessuten presentert en rekke tiltak for å forbedre service, deriblant noen tiltak som innebærer automatisering av enkelte prosesser. Et av disse var automatisk registrering av problemer slik at man automatisk engasjerer tauebil og lånekjøretøy for å unngå å bli strandet. Musk var fort på ballen for å forsikre om at man kan kansellere en slik bestilling om man tenker det er unødvendig i situasjonen.

Usikkert om det gjelder Norge

Uansett, slik ser det altså ut nå når en Tesla med den nyeste programvaren oppdager en feil i systemet, i hvert fall i Nord-Amerika for nå:

Meldingen setter i gang en serviceforespørsel der det står at det har blitt oppdaget en uventet feil på en av bilens spesifikke komponenter, og at en erstatningsdel har blitt bestilt til det foretrukne servicesenteret. Deretter kan man gå inn på mobilapplikasjonen eller Tesla-kontoen på nett for å planlegge en time.

Kilde:
Electrek

Stikkord: elektrisk, oppdatering, service, tesla